Pekka Kuusisto ESC:n teknisen komitean puheenjohtajaksi
10.7.2007 klo 12:00

Pekka Kuusisto on valittu yksimielisesti teknisen komitean puheenjohtajaksi Euroopan Ampumaurheiluliiton yleiskokouksessa Espanjan Granadassa. 49-vuotias raumalainen Kuusisto johtaa teknistä komiteaa seuraavat kaksi vuotta.

ESC perusti teknisen komitean yleiskokouksessaan Granadassa. Se korvaa aiemmat pistooli-, kivääri-, haulikko- ja riistamaalikomiteat.

– Tekniseen komiteassa on kolme edustajaa jokaisesta lajiryhmästä. Tarkoituksena on, että lajin edustajat miettivät lajinsa asioita ja esittelevät ne sitten teknisessä komiteassa, joka tekee päätökset. Minä edustan teknistä komiteaa ESC:n hallituksessa ja esittelen komitean ehdotukset, Pekka Kuusisto kertoo.

– Tarkoituksenani on ottaa porukka koolle ensimmäisen kerran Helsinkiin lokakuussa.

Liikkuvan maalin MM-kisat 2008

Pekka Kuusisto on toiminut parisenkymmentä vuotta sekä Euroopan että Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton (ISSF) eri tehtävissä riistamaalin komiteoissa. Nyt hän on ISSF:n riistamaalikomitean puheenjohtaja vuoden 2010 yleiskokoukseen asti.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan ensimmäiset liikkuvan maalin ilmakiväärilajien MM-kilpailut piti järjestää Tshekin Pilsenissä marraskuussa tänä vuonna. Aikatauluongelmien vuoksi MM-kisa siirtyy ensi vuoteen.

– Järjestäjien kanssa olen sopinut, että ensimmäinen MM-kilpailu on Pilsenissä 20.-26. lokakuuta 2008. Päätös on vielä ISSF:n leimaa vailla, Kuusisto sanoo.

– Suomi hakee liikkuvan maalin vuoden 2009 MM-kilpailujen järjestelyoikeutta. Ne on tarkoitus järjestää uudessa ampumaurheilukeskuksessa, jonka Suomen Urheiluopisto rakentaa Vierumäelle ensi talven aikana.

Venäjä, Norja ja Italia kisajärjestäjiksi

ESC:n yleiskokous valitsi seuraavien vuosien Euroopan mestaruuskilpailujen järjestäjiä. Se äänesti haulikkolajien vuoden 2010 EM-kisaisännäksi Venäjän. Kisaisännyyttä hakivat myös Suomi, Valko-Venäjä, Italia ja Serbia.

Ilma-aseiden vuoden 2010 EM-kisat sai järjestettäväkseen Norja ja vuoden 2011 EM-kisat Italia. Norjan ja Italian lisäksi järjestelyoikeudesta kilpailivat Suomi, Israel, Serbia, Ruotsi (vain 2010) ja Hollanti (vain 2011).

Ruutiaseiden ISSF:n lajien seuraavat EM-kilpailut järjestää Serbia vuonna 2011. EM-kilpailussa ammutaan pistoolin 25 ja 50 metrin lajit, kiväärin 50 ja 300 metrin lajit sekä haulikkolajit.