Juha Hirvi 8:s vakiokiväärin Lapua Eurooppa-cupissa Tanskassa
14.8.2007 klo 12:00

Juha Hirvi ampui kahdeksanneksi vakiokiväärin Lapua Eurooppa-cupissa Tanskan Århusissa tiistaina 14. elokuuta. Kotkan Ampumaseuraa edustava 47-vuotias Juha Hirvi laukoi 577 pistettä. Sveitsin Marco Müller voitti 3 x 20 laukauksen kilpailun hienolla tuloksella 585 pistettä.

Vakiokiväärin ME-tuloksen 589 pistettä on ampunut Sveitsin Marcel Bürge MM-kilpailussa Hollolan Hälvälässä 2002. Vakiokiväärin SE-tuloksen 587 pistettä ovat laukoneet Juha Hirvi vuonna 1999 ja Henri Häkkinen vuonna 2006.

– Tämä oli ensimmäinen vakiokiväärin kilpailuni tälle vuodelle. Se meni ihan ok, vaikka polviasennosta jäi muutama kymppi saamatta, mikä johtui osaksi kisan aikana yltyneestä tuulesta, Juha Hirvi kertoi.

– Tänään olisi pitänyt pystyä vähän nopeampaan suoritukseen. 1,5 kilogramman laukaisuvastus on vähän rankka oudokseltaan.

Kiväärilajeissa vain vakiokiväärin laukaisuvastus on säännöissä määritelty. Vakiokiväärin liipaisinta saa puristaa oikein tosissaan, kun muiden kiväärien, ilma-, pienois- ja vapaakiväärin, liipaisimet ovat yleensä herkkiä.

– Muissa lajeissa ei ole määritelty vastusta. Keskimäärin 50-150 gramman vastus on käytössä. Vakiokivääri on muutenkin nimensä veroinen. Sitä ei saa paljon säätää.

Vuoden 2000 olympialaisissa pienoiskiväärin täysottelun hopeaa laukonut ja 2008 olympialaisiin pienoiskiväärin täysotteluun maapaikan hankkinut Juha Hirvi taitaa kaikki kiväärin 50 ja 300 metrin lajit ja kilpailee mielellään. Seuraavaksi hän kilpailee Reserviläisliiton pienoiskiväärilajien mestaruuksista Valkealassa Tyrrin ampumaradalla 18.-19. elokuuta ja 300 metrin kiväärilajien Suomen mestaruuksista 25.-26. elokuuta.

300 metrin kiväärin Eurooppa cup, Århus, Tanska, 10.-14.8.2007.

Vakiokivääri, 3 x 20 ls:

1) Marco Müller Sveitsi 585, 2) Stefan Ahlesved Ruotsi 583, 3) Rene Kristiansen Tanska 582, …8) Juha Hirvi Suomi 577.