Suomelle kuusi mitalia mustaruutiampujien EM-kisasta
3.9.2007 klo 12:00

Suomalaiset ottivat kuusi mitalia mustaruutiampujien EM-kilpailusta. Suomen saalis oli 3 kultaa, 2 hopeaa ja pronssi. Mustaruudin EM-mitaleista ammuttiin 5.-12. elokuuta Italian Parmassa.

EM-kilpailun menestynein suomalainen oli Ari Salin. Hän voitti EM-kultaa Leipzigissa eli 50 metrin sotilasmusketissa, joka ammutaan 1800-luvun toisen vuosikymmenen perinneasuissa, sekäMiqueletin eli rihlattoman piilukkomusketin 50 metrin pystyasennon joukkuekilpailussa yhdessäSakari Viertolan ja Antero Mustamäen kanssa.

Suomalaismitalistit yksilökilpailuissa:

EM-kultaa voittivat Ari Salin Leipzigissa ja Timo Näätänen Miqueletissa.

EM-hopeaa ampui Timo Ansamaa Mariettessa eli replika nallilukkorevolverin 25 metrin pystyasennon kilpailussa.

EM-pronssia paukutti Sakari Viertola Miqueletissa.

Suomalaismitalistit joukkuekilpailuissa:

EM-kultaa ampuivat Sakari Viertola, Ari Salin ja Antero Mustamäki Miqueletissa.

EM-hopeaa laukoivat Timo Ansamaa, Hannu Jyräja Jari Janhunen Mariettessa.

Saksa oli mustaruudin 12. EM-kilpailun ylivoimaisesti menetynein maa. Sen 25 ampujan joukkue otti 20 kultaa, 13 hopeaa ja 12 pronssia. Ranskan 37 ampujan joukkue oli mitalitilaston kakkonen 10 kulta-, 9 hopea- ja 6 pronssimitalilla. Suomen 14 ampujan joukkue oli mitalitilaston 8:s. Mitalitilastoon pääsi 13 maata. EM-kilpailuun osallistui 350 ampujaa 18 maasta.

Mustaruutiampujien EM-kisasta on juttu seuraavassa Urheiluampuja-lehdessä.

Lisätietoja mustaruutiampujien kotisivuilta osoitteesta https://www.ampumaurheiluliitto.fi/liitto/lajit/mustaruuti/