Marjut Heinonen 14:s MM-skeetissä, Brinker ja Kiina voittivat ME-tuloksella
5.9.2007 klo 12:00

Marjut Heinonen oli 14:s naisten skeetissä haulikkolajien MM-kilpailussa Kyproksen Nikosiassa keskiviikkona 5. syyskuuta. Haapaveden Ampumaseuraa edustava 30-vuotias Heinonen rikkoi 69 (24+22+23) kiekkoa, sivusi kauden arvokilpailuennätystään ja jäi kaksi kiekkoa finaalirajasta.

Saksan 26-vuotias Christine Brinker ampui MM-kultaa ja sivusi finaalin ME-tulosta 98 (73+25) kiekkoa. Kiina teki joukkuekilpailussa uuden ME-tuloksen 214 kiekkoa. Ensimmäisen MM-mitalinsa ampunut Brinker oli toinen EM-kilpailussa Espanjan Granadassa heinäkuun puolivälissä. Silloin EM-kultaa ampui nyt MM-pronssia paukuttanut Italian Chiara Cainero ja EM-pronssia laukoi Maarit Lepomäki.

Thaimaan 21-vuotias Sutiya Jiewchaloemmit otti jaossa olleen maapaikan 2008 olympialaisiin Pekingiin. Hän ampui peruskilpailussa 72 (24+24+24) kiekkoa ja varmisti jo sillä tuloksella olympiapaikan. Hän oli ainoa finalisti, jolla ei vielä ole olympiapaikkaa. Jiewchaloemmit oli finaalissa lopulta viides hienolla tuloksella 95 (72+23) kiekkoa. Marjut Heinonen on jo ampunut Suomelle olympiamaapaikan.

Heinonen: "Harmittaa tietysti"

– Harmittaa tietysti. 71 kiekkoa olisi ollut ammuttavissa. Ennen kilpailua tavoitteeni oli 70 kiekkoa. Tiesin, ettei alle 70 tuloksella ole asiaa finaaliin, kun olot olivat todella hyvät, oulunsalolainen Marjut Heinonen totesi.

Naisten MM-skeetin taso oli erittäin kova. Kilpailussa ammuttiin kaksi ME-tulosta ja peruskilpailun tuloksella 71 kiekkoa neljä ampujaa uusi kuuden parhaan ampujan finaalipaikasta. Ennen viimeistä sarjaansa Heinosella oli mahdollisuus ampua 71 kiekkoa, mutta hän pummasi kolmannessa sarjassaan heti ensimmäisen kiekon, yksittäiskiekon ykköspaikalta. Seuraava pummi tuli kakkospaikalla, jossa karkasi tuplakiekon B-kiekko.

– Ykköspaikalla en vain katsonut tarpeeksi tarkasti kiekkoa. Sama oli kakkospaikalla. Pummit olivat omia tyhmiä virheitä – tai ei viisaita virheitä olekaan. Ammuin pummeja eri paikoilta, joten yksikään paikka ei ole ongelma. Ammunta on ihan kuosissa, Marjut Heinonen sanoi.

– Kakkospaikan jälkeen otti todella paljon päähän. Sen jälkeen vedin kiukulla. Ainakin omasta mielestäni ampuminen oli sen jälkeen aggressiivisempaa.

Nousujohteinen kausi

Marjut Heinonen on ampunut nousujohteisen kauden. Hänen ammuntansa alkoi kulkea kesäkuussa ja hän otti olympiamaapaikan maailmancupissa Lonatossa heinäkuun alussa tuloksella 67 kiekkoa. Heinäkuun puolivälissä hän ampui uransa ensimmäisen arvokilpailufinaalin EM-kilpailussa Espanjan Granadassa ja sijoittui kuudenneksi. EM-kilpailussa hänen tuloksensa oli 89 (69+20) kiekkoa.

– Tämä oli kauden viimeinen kilpailuni. Ensi kautta en ole vielä miettinyt, Heinonen kuittasi utelut olympialaisista.

Haulikkolajien MM-kilpailu, Kypros, Nikosia, 3.-9.9.2007.

Skeet, naiset, 75 kiekkoa (tilanne peruskilpailun jälkeen):

1) Christine Brinker Saksa 98 sivuaa finaalin ME-tulosta (73+25), 2) Ning Wei Kiina 97 (72+25), 3) Chiara Cainero Italia 96 (73+23), 4) Haley Dunn USA 95/2 uusinnassa neljännestä sijasta (72+23), 5) Sutiya Jiewchaloemmit Thaimaa 95/1 (72+23) (otti olympiamaapaikan), 6) Kimberly Rhode USA 94 (71/4 uusinnassa finaalipaikasta+23), 7) Erdzhanik Avetisyan Venäjä 71/3 (23+24+24), 8) Xiumin Yu Kiina 71/3 (24+25+22), 9) Shan Zang Kiina 71/1 (25+24+22), …14) Marjut Heinonen Suomi 69 (24+22+23).
Kilpailuun osallistuu 48 ampujaa.

Joukkuekilpailu:

1) Kiina 214 ME-tulos (Ning Wei 72, Xiumin Yu 71, Shan Zhang 71), 2) USA 210 (Haley Dunn 72, Kimberly Rhode 71, Connie Smotek 67), 3) Italia 204 (Chiara Cainero 73, Katiuscia Spada 67, Cristina Vitali 64).