Kilpaileminen on lapselle kova juttu!
11.9.2007 klo 12:00

Nuoren Suomen KilpaILO-kampanjalla kiinnitetään huomiota aikuisten rooliin lasten kilpaurheilussa. Miten valmentajat ja vanhemmat kannustavat ja kuinka lapset sen kokevat? Aikuisten vastuuta ja lasten oikeutta nauttia kilpaurheilusta käsitellään syksyn aikana asiantuntijaseminaareissa ja urheiluseuroissa.

Jääkiekkovalmentaja Hannu Aravirta kommentoi Lahden seminaarissa lasten kilpaurheilua huippu-urheilun näkökulmasta. Hän totesi KilpaILO-termin sopivan loistavasti myös aikuisten urheiluun, mutta korosti valmentajien, vanhempien ja joukkueenjohdon vastuuta pitää ero huippu-urheilun ja lasten urheilun välillä täysin selkeänä.

– Kristallinkirkkaana tulee mielessä pitää myös se, että ennen murrosikää liikkumisen monipuolisuus ja omaehtoisuuteen kannustaminen on se tärkein juttu, Aravirta painotti.

Aravirta hauskuutti yleisöä muistelemalla omia kokemuksiaan isänä kentän laidalta.

– Poikani oli noin10–12-vuotias pelatessaan jääkiekkoa maalivahtina. Erään pelin lopussa koholaukaus tuli kohti maalia, eikä poika tuntunut reagoivan siihen ollenkaan. Viime hetkellä hän pukkasi kiekon sivuun kypärällään. Kun itse hämmästelin kotimatkalla, että miksei sitä voinut hanskaan ottaa, poika totesi, että kun peli oli meille 5–2, ajattelin järjestää yleisölle vähän hauskuutta. Siinä oli varmaan juuri se KilpaILOn idea.

"Kilpaileminen on totta kai kivempaa kuin harjoitteleminen! On helpompi kisata, kun tietää että katsomossa on joku, eikä ole ihan yksin."
– Hanna-Maria, 15 v.

"Jos on mennyt tosi huonosti, en ehkä haluaisi, että vanhemmat sanovat mitään, mutta valmentajalta on hyvä kuulla rehellinen mielipide."
– Lauri, 15 v.

Psykologi Tuovi Keränen on perehtynyt lasten kilpaurheiluharrastukseen.

– Eri ikävaiheissa valmentajilta vaaditaan erilaisia ominaisuuksia, valmentajan tulee pystyä kasvamaan lasten mukana. Hän ryhmittelee lapset löytöretkeilijöihin (7-9-vuotiaat), seikkailijoihin (10-12-vuotiaat) ja valloittajiin (13-15-vuotiaat).

– Kilpailu on loistava väline kasvuun, kun sitä käsitellään oikein. Erilaisten tunnetilojen kokeminen tutussa porukassa ja valmentajan läsnä ollessa lisää lapsen tunnetaitoja ja itseluottamusta sekä vahvistaa uskoa elämään, sanoi Keränen.

KilpaILO puhuttaa koko lasten ja nuorten urheilun kenttää

KilpaILO-kampanja jatkuu koko loppu vuoden. Nuori Suomi toteuttaa kampanjan yhdessä Veikkauksen, lajiliittojen ja Sinettiseurojen kanssa. KilpaILO on esillä tv-tietoiskussa, lehtiartikkeleissa, lehti-ilmoituksissa, netissä, julisteissa sekä Lahden, Helsingin, Kuopion ja Jyväskylän asiantuntijaseminaareissa.

– Nuori Suomi kutsuu kaikki lasten ja nuorten kilpaurheilun parissa toimivat aikuiset lisäämään lasten kilpailemisen iloa, kiteytti Nuoren Suomen pääsihteeri Teemu Japisson kampanjan tavoitteen.

KilpaILO-seminaareja:
● 19.9. klo 18-20.30 Helsinki, Valkea talo, Ilkantie 4
● 26.9. klo 18-20.30 Kuopio, Kuopion yliopisto/MET, Yliopistonranta 1B
● 3.10. klo 18-20.30 Jyväskylä, Kuokkalan koulu, Liitukuja 4

Nuori Suomi ry on sitoutumaton järjestö, jonka tavoitteena on lisätä lasten ja nuorten elämäniloa ja hyvinvointia liikunnan avulla. Suomen Ampumaurheiluliitto on yksi Nuoren Suomen jäseninä, joina ovat yhteensä 53 liikunta-alalla toimivaa valtakunnallista järjestöä. Nuoren Suomen pääyhteistyökumppanit ovat Silja Line, K-ryhmä ja Veikkaus. Lisätietoja

www.nuorisuomi.fi.

Lisätietoja: http://www.nuorisuomi.fi