Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Helena Walldén: Ampumaurheilulla menestyksen vuosi
1.12.2007 klo 12:00

– Ampumaurheilun vuosi 2007 on ollut menestyksen vuosi. Ampumaurheilijoilla on yhteensä kahdeksan maapaikkaa Pekingin 2008 olympialaisiin. Kuusi maapaikkaa urheilijamme hankkivat tänä vuonna, totesi Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Helena Walldén liittovaltuuston kokouksessa Helsingissä lauantaina 1. joulukuuta.

– Niin sanotuissa ei-ISSF-lajeissa urheilijamme ampuivat tänäkin vuonna kymmenittäin mitaleita. Siluettiampujat ottivat 22 ja mustaruutiampujat 6 EM-mitalia sekä practical-ampujat yhden EM-mitalin. Vammaisurheilun puolella kansainvälinen tähtemme on kivääriampuja Minna Leinonen, joka voitti Euroopan mestaruuden.

Suomalaisen ampumaurheilun menestystulokseksi Helena Walldén totesi myös Suomen Urheiluopiston rakentaman Vierumäki Shooting Arenan, jossa voi ampua kaikkia Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton (ISSF) 10, 25 ja 50 metrin luotilajeja. Arena valmistuu vuoden 2008 alussa ja sen vihkiäiskilpailuksi on suunniteltu ilma-aseiden SM-kilpailuja 14.-16.3.2008.

Suomen Ampumaurheiluliiton liittovaltuusto valitsi yksimielisesti kansanedustaja, prikaatikenraali Olli Nepposen jatkamaan liiton varapuheenjohtajana. Myös erovuorossa olleet hallituksen jäsenet, Pia Nybäck, Jukka-Pekka Alanen ja Markku Lainevirta, valittiin yksimielisesti uudelle kaksivuotiskaudelle.

Liittovaltuusto vahvisti yksimielisesti liiton toimintasuunnitelman ja 1,67 miljoonan euron talousarvion vuodelle 2008. Se on 7.000 euroa ylijäämäinen. Ampumaurheiluliiton kuluvan vuoden talousarvio on 1,51 miljoonaa euroa.

– Vuoden 2008 aikana painotamme seurajohdon, ohjaajien ja valmentajien osaamista. Uusimme vuoden aikana koulutus- ja valmennusjärjestelmämme sekä kehitämme liittomme johtojärjestelmää ja yhteisöllisyyttä, Helena Walldén sanoi.

– Yhteisöllisyyden rakentamiseen kuuluu olennaisena osana nuorten osallistumisen ja toimintamahdollisuuksien kehittäminen. Suuri työ tulee olemaan myös uuden strategiamme työstäminen.

Vuosi 2008 on olympia- ja paralympiavuosi. Katseet kohdistuvat elokuussa Pekingiin, jossa kahdeksan ampumaurheilijaa kilvoittelee olympiamitaleista ja viisi – kuusi vammaisampumaurheilijaa paralympiamitaleista. Suomen paralympia-ampujien määrä selviää keväällä 2008. Lukumäärältään ampumaurheilijat lienevät molemmissa Suomen joukkueissa toiseksi suurin lajiryhmä.