Ruotsalaiset kehuivat Medal Matchin
29.2.2008 klo 12:00

Ruotsalaiset kehuivat vuolaasti liikkuvan maalin Medal Matchia, jonka ensimmäinen kansainvälinen kokeilu ammuttiin ilma-aseiden EM-kilpailussa torstaina 28. helmikuuta. Heidän mielestään se on jännittävä ja helposti seurattava.

– Medal match on todella jännittävä ja sitä on helppo seurata. Mielestäni ampumaurheilun jokaisessa "ei olympia"-lajissa pitäisi olla Medal Match, arvioi Ruotsin Ampumaurheiluliiton urheilujohtaja Linda Andersson myöhään torstaina ammuttua kokeilua.

Puolan Lukasz Czapla voitti Ruotsin Niklas Bergströmin 6-5 Medal Matchissa. Ukrainan Vladyslav Prianishnikov kukisti maanmiehensä Alexander Zinenkon selvästi 6-1 pronssiottelussa.

Medal Match -loppukilpailuun pääsee peruskilpailun neljä parasta. Semifinaalissa peruskilpailun paras kohtaa neljännen ja kakkonen kohtaa kolmannen. Semifinaalien voittajat ampuvat kultamitalista ja häviäjät pronssimitalista.

Kilpailijat ampuvat uusinnan tapaan vierekkäisillä radoilla. Osumat tulkataan kymmenysosan tarkkuudella ja jokaisesta voitetusta laukauksesta saa pisteen. Jos osumatulos on sama, esimerkiksi 10,2 – 10,2, molemmat saavat pisteen. Otteluvoittoon tarvitaan kuusi pistettä. Jos molemmat saavuttavat kuusi pistettä yhtä aikaa, ammutaan yksi laukaus lisää.

Medal Match on käytössä liikkuvan maalin ensimmäisessä omassa MM-kilpailussaan Tshekin Pilsenissä 20.-26. lokakuuta.

– Niklas ampui todella hyvin ja voitti 100 euroa, joten hän oli myös todella tyytyväinen, Linda Andersson kertoo.