Helena Wallden: Vierumäki Areena toteutti ampumaurheilun pitkäaikaisen haaveen
1.4.2008 klo 12:00

– Pitkäaikainen haave ampumaurheilun valtakunnallisesta valmennus- ja kilpailukeskuksesta on toteutunut. Kiitos opiston entiselle rehtorille, professori Tapani Ilkalle rohkeasta tulevaisuuteen katsomisesta, Suomen Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Helena Walldén totesi Suomen Urheiluopiston Vierumäki Areena vihkiäisissä tiistaina 1. huhtikuuta.

Suomen Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Helena Walldén kuvaili Vierumäki Areenan olevan uuden innovaation tuotos, monipuolinen urheilun ja liikunnan keskus. Ampumaurheilun lisäksi areenassa on erinomaiset mahdollisuudet monen sisäpalloilulajin harrastamiseen ja kilpailemiseen.

– Ja kuten nyt näemme myös vaikka suurten asiakas- ja juhlatilaisuuksien pitämiseen, Helena Walldén sanoi.

– Suomen Ampumaurheiluliitto haluaa omasta puolestaan kiittää Suomen Urheiluopistoa ja sen Kannatusosakeyhtiötä, joka on kantanut rahoittamisen ja rakentamisen vastuun ja mahdollistanut upeat puitteet monelle urheilulajille, mutta erityisesti ampumaurheilulle.

Helena Walldén arvioi Juha Hirven kiteyttäneen hyvin ampumaurheilijoiden ajatukset Vierumäki Areenasta: ”Nyt olemme siirtyneet kivikaudelta nykyaikaan ja täällä pitäisi aina järjestää SM-kilpailut.”

– Ampumaurheiluliiton tarkoituksena on saada areena mahdollisimman vilkkaaseen valmennus- ja kilpailukäyttöön – ei yksin kotimaiseen, vaan myös kansainväliseen toimintaan. Kivääri- ja pistoolijaostomme ovatkin jo käynnistäneet suunnitelmat oman perinteeksi tuleva kansainvälisen tason kisan toteuttamiseksi Vierumäellä, hän kertoi.

– Me toki toisimme kaikkikin kansainväliset arvokilpailut Vierumäelle, mutta kisojen hakemisessa emme ole yksin. Kansainvälisen liiton (ISSF) 157 jäsenestä moni hakee kilpailuja ja monessa tapauksessa valtio ja sen matkailutoiminta sijoittavat sekä kisojen hakemiseen että toteuttamiseen erittäin huomattavia rahasummia. Arvokilpailuja haettaessa jäämme yksin helposti jalkoihin. Odotukset opetusministeriön aloittamaan kumppanuushankkeeseen ovatkin toiveikkaat – ennen kaikkea pienten ja meidän keskisuurten lajien parissa.

Vierumäki Areena on Helena Walldénin mielestä oivallinen paikka ISSF:n luotilajien arvokilpailujen järjestämiseen.

– Vierumäen suurena etuna on sen kompaktisuus – majoituksen, ruokailumahdollisuuksien, oheispalveluiden ja liikkumiseen läheisyys sekä turvallisuusaspekti hyvien suorituspaikkojen lisäksi, hän kiitteli.

– Heinola, Hollola, Lahti ja Orimattila muodostavat ampumaurheilun piilaakson. Ampumaurheiluliiton tarkoituksena on kehittää aluetta ja Vierumäkeä myös koulutus- ja kehityskeskukseksi. Olemmekin jo yhteistyössä aloittaneet ohjaaja- ja valmentajakoulutuksen sekä seuratoimija- ja johtajakoulutuksen ja lisää seuraa. Kaksi viikkoa sitten järjestetty ilma-aseiden SM-kilpailu keräsi yli 650 ampujaa. Kilpailusuorituksia Areenassa nähtiin 736. Nyt maajoukkueemme on parhaillaan leirillä ja reilun parin viikon päästä tulee liittovaltuustomme tänne kokoukseen.