Puheenjohtaja Helena Walldén: 2007 Ampumaurheiluliiton historian menestyksekkäimpiä vuosia
19.4.2008 klo 12:00

– Suomen Ampumaurheiluliiton vuosi 2007 voidaan kirjata yhdeksi historian menestyksekkäimmistä vuosista. Perusteluina ja mittareina ovat urheilullinen menestys, seuratoiminnan aktivoituminen, olosuhteiden kehittyminen, taloudellinen menestys ja jäsenmäärän kasvu, sanoi Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Helena Walldén avauspuheessaan liittovaltuuston kevätkokouksessa Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä 19. huhtikuuta.

Liittovaltuusto hyväksyi vuoden 2007 vuosikertomuksen ja tilinpäätöksen. Ampumaurheiluliiton toiminnan kulut olivat 1,59 miljoonaa euroa. Tulos oli noin 31.000 euroa ylijäämäinen.

– Olemme pystyneet tasapainottamaan taloutemme, meillä on toimintamme kannalta järkevä oma pääoma ja opetusministeriön myöntämä valtionapumme on nousussa, Helena Walldén totesi taloudellisen menestyksen.

– Ampumaurheilun olosuhdepuolella merkittävin hanke on Suomen Urheiluopiston Vierumäki Areena. Uusia ratakeskuksia on nousemassa tai suunnitteilla muiden muassa Turkuun, Kalajoelle, Forssaan, Tornioon ja Suonenjoelle.

Ampumaurheilijat menestyivät hyvin vuoden 2007 aikana. Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton lajeissa suomalaiset voittivat yhteensä kahdeksan MM- ja EM-mitalia. Niin sanotuissa ”ei-ISSF”-lajeissa suomalaiset kahmivat yhteensä 29 MM- ja EM-mitalia ja vammaisampumaurheilussa yhden EM-kultamitalin.

– Menestyksen ansiosta pääsemme lähettämään Pekingin olympialaisiin kahdeksan ampujaa ja paralympialaisiin ainakin neljä ampujaa, Helena Walldén summasi.

Hän arvioi vuoden 2007 hyvien tulosten luoneen hyvän pohjan kuluvalle vuodelle, jonka urheilullisesti suurimpia haasteita ovat olympialaiset ja paralympialaiset sekä Heinolassa järjestettävät siluetin MM-kilpailut.

– Tavoitteenamme on sekä olympia- että paralympiamitali. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, siluettiampujat ampuvat monta mitalia kotikisoissaan, Helena Walldén sanoi liittovaltuutetuille.