Simo Köylinen voitti ylivoimaisesti kaksoistrapin EM-katsastuksen Hollolassa
23.5.2008 klo 12:00

Simo Köylinen ampui ylivoimaisen voiton kaksoistrapin EM-katsastuksessa Hollolan Hälvälässä perjantaina 23. toukokuuta. Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustava 30-vuotias Köylinen rikkoi 182 (136+46) kiekkoa. Seurakaveri, OSU:n Niko Hyvärinen ampui toiseksi 166 (123+43) kiekolla. Katsastus kilpailtiin Lahden Ampumaseuran perinteisessä Polar GP -kilpailussa, joka oli samalla Euroopan haulikkocupin osakilpailu.

Orimattilalainen Simo Köylinen tuntui sekä tyytyväiseltä että hieman harmistuneelta ylivoimaisen katsastusvoiton jälkeen. Peruskilpailun tulos 136 kiekkoa jäi harmittavasti vain yhden kiekon Ampumaurheiluliiton asettamasta EM-tulosrajasta. 136 kiekkoa hän ampui myös kansainvälisessä kilpailussa Saksan Suhlissa huhtikuun lopussa.

– No nyt en sentään ampunut peruskilpailun viimeistä kiekkoa ohi, mutta viimeinen sarja olisi voinut olla parempi, Köylinen kommentoi 136 (46+47+43) kiekon peruskilpailuaan.

– Ampuminen oli ihan hyvää. Pientä epävarmuutta oli, mutta parempaan suuntaan olen menossa aiempiin vuosiin verrattuna. Saksan kilpailun jälkeen en ole ehtinyt harjoittelemaan kunnolla työkiireiden vuoksi. Tämän jälkeen minulla on mahdollisuus taas keskittyä harjoittelemiseen.

Kaksoistrapparit olivat osittain sään armoilla Hollolan Hälvälässä. Aamu oli kylmä ja päivän mittaan tuuli yltyi.

– Kunhan kerrankin paistasi aurinko koko päivän, Köylinen manasi.

Simo Köylinen tavoittelee seuraavan kerran hyvää tulosta maailmancupin kilpailussa Saksan Suhlissa 8. kesäkuuta. Silloin tavoitteena on kisaennätyksen 139 kiekkoa parantaminen.

Haulikkolajien EM-kilpailu on Kyproksen Nikosiassa 7.-13. heinäkuuta. Suomen Ampumaurheiluliitto valitsee EM-joukkueensa tiistaina 27. toukokuuta.

Polar GP jatkuu huomenna lauantaina naisten ja miesten trapin ja skeetin kilpailuilla. Naiset ampuvat 75 kiekon peruskilpailunsa ja kahdeksan parhaan finaalinsa huomenna. Miehet kilpailevat lauantaina ja sunnuntaina.

Polar GP, haulikkolajien EM-katsastus ja Euroopan haulikkocupin osakilpailu, Hollolan Hälvälä, Lahden Ampumaseura, 23.-25.5.2008.

Kaksoistrap, Y-sarja, 150 kiekkoa + 50 kiekon finaali: 1) Simo Köylinen OSU 182 (136+46), 2) Niko Hyvärinen OSU 166/2 uusinnassa toisesta sijasta (123+43), 3) Sami Ritsilä RUMA 166/1 (126+40), 4) Jussi Anttonen OSU 165 (123+42), 5) Mikko Mäkitalo SASA 163 (125+38), 6) Joonas Olkkonen LAS 162 (119+43), 7) Dusan Barczi SVK 115, 8) Jaana Bäcklund OSU 109, 9) Jarmo Parkkinen OSU 89, 10) Hannu Olkkonen LAS 87, 11) Ville Sonninen SIURA 86, 12) Pekka Boren RMY 79.

Kaksoistrap, Y20-sarja, 150 kiekkoa + 50 kiekon finaali: 1) Henry Romppanen OSU 149 (115+34), 2) Juha Perttola OSU 145 (107+38), 3) Mika Bister K-64 117 / 4 uusinnassa kolmannesta sijasta (89+28), 4) Joonas Pärnänen SIURA 117 / 3 (88+29), 5) Teemu Jutila RMY 110 (84+26), 6) Aleksi Parkkinen OSU 103 (82+21), 7) Jaakko Seppä RMY 78, 8) Henrik Parkkinen OSU 72, 9) Mikko Manninen RMY 63, 10) Riku Honkaharju RMY 50.