Niko Hyvärinen ennätyksellään 27:s kaksoistrapin maailmancupissa Saksan Suhlissa, Faulds sivusi ME-tulosta
8.6.2008 klo 12:00

Niko Hyvärinen sivusi ennätystään 132 kiekkoa ja oli 27:s kaksoistrapin maailmancupissa Saksan Suhlissa sunnuntaina 8. kesäkuuta. Maailmancupin voitti Ison-Britannian Richard Faulds 193 (147+46) kiekolla. Faulds sivusi peruskilpailun ME-tulosta (147) ja jäi kiekon finaalin ME-tuloksesta (194).

31-vuotias Richard Faulds on urallaan voittanut muun muassa kaksoistrapin olympiakultaa 2000 Sydneyssä. Juniori-ikäisenä jo 1996 hän oli olympialaisissa 5:s. Kaksoistrapin lisäksi hän kilpailee myös sportingissa, jossa hän ampui viime vuonna MM-kultaa.

Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustava 22-vuotias Niko Hyvärinen paukutti rikki 132 (42+47+43) kiekkoa uransa ensimmäisessä maailmancupissa ja sivusi ennätystään. Hän kehui maailmancupin tunnelman hienoksi.

– Kyllähän maailmancup välillä jännitti, mutta ei pidä hermostua. Suhlin radat ovat tutut ja hyvät ampua. Olen kilpaillut täällä pari kertaa aiemmin, savonlinnalainen Hyvärinen totesi kisan jälkeen.

– Sinällään en ole tyytyväinen tulokseeni. Harjoittelun vähyys näkyy. Savonlinnan lähellä ei ole hyviä kaksoistrapin harjoitusoloja ja teen yötöitä, mikä vaikuttaa harjoitteluun.

Hyvärinen asuu Savonlinnassa, opiskelee Mikkelin ammattikorkeakoulun Savonlinnan toimipisteessä ja työskentelee baarimikkona ja portsarina. Viimeiset kaksi vuotta hän on edustanut OSU:a. Rata ja seura tulivat tutuksi Lahden Urheilukoulussa suoritetun varusmiespalveluksen aikana.

– Tämä oli kauden viimeinen kansainvälinen kilpailuni. Kilpailukalenterissa on vain Nastatuplat ja SM-kilpailut, hän kertoi.

– Ensi vuonna yritän uudelleen kansainvälisissä kilpailuissa.

Haulikkolajien maailmancup, 4.-12.6.2008, Suhl, Saksa.

Kaksoistrap, miehet, 150 kiekon peruskilpailu + 50 kiekon finaali: 1) Richard Faulds Iso-Britannia 193 (147 sivuaa ME-tulosta+46), 2) Binyuan Hu Kiina 192 (145+47), 3) Roland Gerebics Unkari 189 (144+45), 4) Walton Eller USA 187 (142/2+45), 5) Rashid Al-Athba Qatar 185 (142/2 uusinnassa finaalipaikasta+43), 6) Hamad Alafasi Kuwait 183 (144+39), …27) Niko Hyvärinen Suomi 132 (42+47+43), …30) Simo Köylinen Suomi 131 (45+44+42), …38) Sami Ritsilä Suomi 123 (41+39+43).

Haulikkolajien maailmancupin Suhlin kilpailussa on huomenna maanantaina skeetin harjoituspäivä. Seuraava kilpailupäivä on tiistaina, jolloin on vuorossa naisten skeetin 1/2 kilpailupäivä ja miesten skeetin 1/3 kilpailupäivä.