Suomen Urheiluopisto ja Ampumaurheiluliitto pitkäaikaiseen yhteistyöhön
23.6.2008 klo 12:00

Vierumäki Areenan valmistumisen kautta avautuu ampumaurheilulle korkeatasoisten ja nykyaikaisten harjoittelu- ja kilpailumahdollisuuksien lisäksi myös paljon muitakin yhteistyömahdollisuuksia Suomen Urheiluopiston kanssa. Suomen Ampumaurheiluliitto allekirjoitti vuoteen 2012 saakka kestävän yhteistyösopimuksen Suomen Urheiluopiston kanssa juhannusviikolla.

Suomen Ampumaurheiluliitto ja Suomen Urheiluopisto allekirjoittivat yhteistyösopimuksen juhannusviikolla Vierumäellä. Sopimuksen tarkoituksena on edesauttaa kokonaisvaltaisesti suomalaista ampumaurheilua. Sopimuksen ensimmäinen vaihe jatkuu aina vuoteen 2012 saakka.

Sopimus pitää sisällään Vierumäki Areenan käytön lisäksi myös valmennus-, koulutus- ja kehittämistoimintaa. Kuluvan vuoden aikana ampumaurheilu on päässyt jo suunnittelemaan ja rakentamaan valmentajakoulutusta ja uusimaan koko valmennusjärjestelmää hyvässä yhteistyössä opiston kanssa. Järjestelmän muokkaamiseen ja sisältöjen luomiseen liitto on saanut apuja Urheiluopiston asiantuntijoilta. Valmennuksen ja koulutuksen prosessia vievät SAL:n puolella eteenpäin valmennuksen johtaja Leena Paavolainen ja nuorisopäällikkö Riikka Lahti. Suomen Urheiluopisto toimiikin jatkossa SAL:n valtakunnallisena valmennus-, kilpailu-, koulutus- ja kehittämiskeskuksena.

Kilpailujen järjestämisen, ohjaaja- ja valmentajakoulutuksen ohella Vierumäellä tullaan järjestämään myös seurajohtamisen ja seuran kehittämisen kursseja. Lisäksi urheiluopiston kanssa on suunnitteilla urheilupaikkahoitajatutkinnon muokkaaminen ampumaurheilun ja ampumaratojen pitäjien tarpeita vastaavaksi.

– Nyt allekirjoitettu yhteistyösopimus antaa meille todella paljon mahdollisuuksia ja lisäarvoa. Kysymys on kokonaisvaltaisesta ampumaurheilun kehittämistoiminnasta. Olemme jo tähän mennessä saaneet paljon apua valmentajakoulutuksen kehittämiseen. Kysymys on itseasiassa siitä, miten me liittona pystymme hyödyntämään Suomen Urheiluopiston tietotaidon ja sieltä tarjotut resurssimahdollisuudet. Olemme tässä reilusti saama puolella, kiteyttää toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi nyt allekirjoitettua yhteistyösopimusta.

Vierumäki Areenalla on tällä hetkellä kaikkiaan 70 elektronisilla taululaitteilla varustettua ampumapaikkaa ilma-aseille ja 15 ruutiaseille. Ilma-asepaikoista 10 paikkaa ovat ns. erillisessä ilma-asestudiossa ja loput 60 ison hallin puolella. 15 ruutiasepaikkaa ovat isonhallin puolella jykevällä väliseinällä erotetussa osassa.
Areenalla on lisäksi 4 liikkuvan maalin 10m rataa.

Vierumäki Areena mahdollistaa kotimaisten ja kansainvälisten kilpailutapahtumien järjestämisen lisäksi myös leiritysmahdollisuuksia niin seuroille kuin alueillekin, mutta jokainen seura ja alue toki itse päättää missä tapahtumiaan järjestää. Toivottavasti Areenalla nähdään mahdollisimman paljon ampumaurheilijoita, kun tällaiset olosuhteet on saatu aikaan. Olisi sääli, jos muut lajit valloittaisivat sen, pohtii toiminnanjohtaja.

Vierumäki Areenan 10-paikkainen ilma-aserata maksaa opistolla majoittujille 40 €/tunti ja muuten 50 €/tunti ja 15-paikan ruutipuoli 60 €/75 €/tunti eli 4-5 €/ ampuja.

Aukioloajat:
Arkisin ja lauantaisin klo 8.00-21.00