Kultaisten kengännauhojen käyttäjät puhtaan urheilun esikuvina
1.8.2008 klo 12:00

Elokuun alusta alkaen jokainen Suomen Antidopingtoimikunnan ADT ry:n testaama urheilija, ADT:n luennoille osallistunut tai muulla tavoin antidopingtyötä edistänyt henkilö saa kultaiset kengännauhat merkiksi panoksestaan puhtaan urheilun puolesta. Kultaisia kengännauhoja käyttämällä urheilijat ja urheilun parissa toimijat kertovat kannattavansa reilun pelin arvoja sekä puhdasta urheilua.

ADT:n ja Fazer-konsernin yhteinen Puhtaasti paras -ohjelma kannustaa huippu-urheilijoita ja nuoria aktiiviurheilijoita rehtiin urheiluun. Ohjelma kunnioittaa puhtaita urheilijoita ja reilun pelin arvoja. ADT ja Fazer haluavat nostaa valokeilaan ne urheilijat, jotka urheilevat eettisesti: lajiaan, kilpakumppaneitaan, itseään sekä urheilua seuraavaa yleisöä kunnioittaen. Ohjelma haastaa urheilua seuraavat suomalaiset, urheilujärjestöt, urheilijan lähipiirin ja urheilijat mukaan reiluun peliin.

Kultaisia kengännauhoja voi nähdä myös Puhtaasti paras -ohjelman tähdistöllä, joka vie reilun pelin viestiä eteenpäin. Tähdistöön kuuluvat keihäänheittäjä Tapio Korjuksen johdolla judoka Jani Kallunki, tennispelaaja Jarkko Nieminen, uimari Hanna-Maria Seppälä ja naisten jalkapallomaajoukkue. Nämä urheilijat kannustavat esimerkillään kaikkia reiluun peliin. Tähdistö saa lisää urheilijoita talvilajien edustajista, jotka julkaistetaan syksyllä.

Jokainen suomalainen voi osallistua reilun pelin viestin eteenpäin viemiseen allekirjoittamalla Puhtaasti paras -vetoomuksen osoitteessa:

www.puhtaastiparas.fi. Vetoomuksen allekirjoittaja tukee reilua, puhdasta ja kilpakumppaneita kunnioittavaa urheilua.