Suomi 23:s ampumaurheilun olympiamitalitaulukossa, USA ykkönen ja Ruotsi kolmas
8.8.2008 klo 12:00

Suomi on 23:s ampumaurheilun olympiamitalitaulukossa. Suomen mitalisaalis on 19 mitalia: 3 kultaa, 7 hopeaa ja 9 pronssia. Mitalitilaston kärki on USA, jolla on yhteensä 97 mitalia: 48 kultaa, 27 hopeaa ja 22 pronssia. Listan kakkossijalla oleva Neuvostoliitto ei enää kasvata 17 kulta-, 16 hopea- ja 18 pronssimitalin saalistaan. Rakas naapurimme Ruotsi on tilaston kolmas 55 mitalilla, joista 15 on kultaa, 22 hopeaa ja 18 pronssia.

Suomelle kultamitalin ovat ampuneet Pentti Linnosvuo 50 metrin pistoolilla Melbournessa 1956 ja olympiapistoolilla Tokiossa 1964 sekä Väinö Markkanen 50 metrin pistoolilla Tokiossa 1964. Suomalaisampujien olympiahistorian löydät täältä.

Viime vuosina ampumaurheilun mahtimaaksi noussut Kiina on ehtinyt kahmia 34 mitalia ja on tilastossa neljäs. Sen saalis on 14 kultaa, 9 hopeaa ja 11 pronssia. Norja on viidentenä 13 kulta-, 7 hopea- ja 11 pronssimitalilla. Suomen edellä on myös Tanska, jolla on vähemmän mitaleita kuin suomalaisia, mutta kirkkaampia: 3 kultaa, 9 hopeaa ja 5 pronssia.

Kaikkiaan 56 eri maata on pystynyt ampumaan ainakin yhden mitalin.