Suomi kuudes kiväärin pika-ammunnassa
19.9.2008 klo 12:00

Sotilaiden maailmanmestaruukilpailuissa ammuttiin perjantaina erittäin kovatasoinen kiväärin pika-ammunnan joukkuekilpailu. Norjan joukkue paransi maailmanennätystä peräti 31 pistettä. Joukkuetuloksen keskiarvo on 575 pistettä, joka ylittää Kimmo Tulosen nimissä olevan sotilaiden Suomen ennätyksen 574 pistettä.

Kiväärin pika-ammunnassa ammutaan vakiokiväärin kolmiasentokilpailu, mutta ampuma-ajat on rajoitettu sarjoittain makuun osalta 90 sekuntiin, pystystä ja polvelta 120 sekuntiin. Kukin sarja ammutaan erillisten komentojen mukaan.

Norja on hallinnut sotilaiden kivääriammuntaa jo usean vuoden ajan. Viime vuonna se voitti sotilaiden maailmankisoissa myös kiväärin pika-ammunnan. Norjan kovimpina vastuksina on ollut myös tänään menestyneet Itävalta, Sveitsi, USA ja Suomi. Norjan lisäksi edellisen maailmanennätyksen ylitti Sveitsi ja Itävalta. Loistavan tuloksen ampui myös Suomen joukkue, Kimmo Tulonen, Kari Pennanen, Juha Rutonen ja Henri Häkkinen, joka sai kokoon kahdeksan pistettä enemmän kuin viime vuonna ammutussa MM-hopea saavutuksessa.

Suomen joukkue sai perjantaiksi lisää kannustusvoimaa, kun SAL:n liittovaltuuston puheenjohtaja Mikko Nordquist ja kiväärijaoston puheenjohtaja Pekka Röppänen tulivat seuraamaan kisoja Ruotsiin. Vaikka henkinen tuki paransikin joukkueen suoritusta, ei tänään ollut kuitenkaan asiaa mitaleille.

Joukkuetulokset:

1. NOR 1724 (sotilaiden ME, edellinen 1693)
2. SUI 1698 (ylittää myös entisen ME:n)
3. AUT 1695 (ylittää myös entisen ME:n)
4. USA 1686
5. DEN 1679
6. FIN 1679

Suomen joukkueen henkilökohtaiset tulokset

– Kimmo Tulonen 557
– Kari Pennanen 562
– Juha Rutonen 544 (karsiutui)
– Henri Häkkinen 559