Matti Nummela Ampumaurheiluliiton Vuoden valmentaja
1.11.2008 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliitto palkitsi Matti Nummelan Vuoden valmentajana kauden päätöstilaisuudessaan Grande Finalessa Suomen Urheiluopistossa Vierumäellä lauantaina 1. marraskuuta. Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustava Nummela ansaitsi tittelin olympiavoittaja Satu Mäkelä-Nummelan valmentajana. Kun Ampumaurheiluliitto valitsi Satu Mäkelä-Nummelan Vuoden ampujaksi, Nummelat ovat ensimmäinen aviopari, joka on palkittu Vuoden ampujana ja Vuoden valmentajana.

– Valinta Vuoden valmentajaksi osoittaa vain sen, että Satu on ampunut hyvin. Ansiotonta arvonnousua, orimattilalainen Matti Nummela kommentoi palkintoaan.

Suomen Ampumaurheiluliitto on valinnut Vuoden valmentajan vuodesta 1998 alkaen. Matti Nummela on pokannut palkinnon jo kerran aiemmin vuonna 2002.

– En usko, että muillakaan valmentajilla on pyrkimys tulla palkituksi, mutta jokainen valmentaja haluaa urheilijansa menestyvän. Paras palkinto on se, että urheilija menestyy. Niin kuin isäkin aina sanoi, että nauravaa naamaa on mukavampi katsella kuin itkevää. Epäonnistumiset ovat valmentajan pahimpia tilanteita, kun tietää omasta kokemuksestaan miten pahalta urheilijasta tuntuu, mutta ei tiedä, mitä pitäisi sanoa ja tehdä, Matti sanoo.

– Mutta totta kai arvostan huomionosoitusta erittäin paljon.

Aina voi parantaa

Matti Nummela ansaitsi Vuoden valmentajan tittelin olympiavoittaja Satu Mäkelä-Nummelan valmentajana. Vaikka olympiavoitto on olympialajin urheilijan ja valmentajan paras mahdollinen saavutus, Matti Nummela tokaisee heti, että aina voi parantaa.

– Jos Satu voittaa toisen kerran.

Satu Mäkelä-Nummela ilmoitti heti olympiavoiton jälkeen, että huippu-urheilu-ura jatkuu toistaiseksi. Seuraava päätavoite on vuoden 2012 olympialaiset Lontoossa. Ensi vuoden kilpailukalenterissa on neljä maailmancupin kilpailua sekä MM ja EM-kilpailut.

– Valmennussuhteen jatko on Sadusta kiinni, mutta näyttäisi jatkuvan. Alustavia valmennussuunnitelmia olemme jo tehneet. Helmi-, maalis- ja huhtikuussa leireilemme ulkomailla. Osa leireistä on kahden viikon ja osa viikon leirejä, Matti kertoo.

– Olen jutellut muidenkin maiden valmentajien kanssa. Kaikki ovat samaa mieltä, ettei varsinaisia välivuosia ole nykyään varaa pitää. Vaikka ensi vuonna ei vielä jaeta olympiapaikkoja, löysästi ei voi harjoitella. Välivuoden jälkeen seuraavastakin vuodesta tulee helposti välivuosi. Nyt syksyllä ja talvella Satu huilaa ja lataa akkuja.

Päivittäistä lähivalmennusta

Avioparina Matti Nummela ja Satu Mäkelä-Nummela toteuttavat kirjaimellisesti Suomen Olympiakomitean ja jokaisen lajiliiton tavoitteen päivittäisestä lähivalmennuksesta tai läheisestä päivittäisvalmennuksesta. Matti arvioi, ettei ampuminen häiritse normaalia perhe-elämää, vaikka he puhuvatkin ammunnasta välillä kotona.

– Eivät lapset (8-vuotias Patrik ja 6-vuotias Sara) ole ainakaan vielä sanoneet, että älkää puhuko ammunnasta. Avioparina meidän ei tarvitse aina käydä kaikkia asioita läpi radalla, mikä on joskus suuri etu. Huonosti menneen harjoituksen jälkeen urheilijan vastaanottonappi on off-asennossa, joten asioita voi puida myöhemmin niin sanotusti paremmalla ajalla. Kun toisen tuntee erittäin hyvin, tietää, koska ei kannata puhua, hän kuvailee.

Matti myöntää oman vaimon valmentamisen olevan joskus haasteellista.

– Aviopuoliso on taatusti kriittisempi valmennettava kuin joku toinen urheilija. Hänen on helpompi kyseenalaistaa kaikki – ja väittelyhän siitä tulee. Silloin joudun perustelemaan hyvin omia näkökantojani ja voin vain toivoa, että Satu kokeilisi minun ehdotuksiani.

Matti korostaa jokaisen huippu-urheilijan olevan omanlaisensa persoonan. Jokaista pitää valmentaa eri tavalla, mutta aina aidosti.

– Huippu-urheilija menestyy vahvuuksillaan. Vahvuuksia pitää vahvistaa, vaikka virheitäkin pitää karsia. Valmentajan ei pidä yrittää muokata urheilijaa yhteen ja samaan muottiin, hän sanoo.

– Valmentajan pitää aina olla oma itsensä. Jos et ole sellainen kuin olet, uskottavuus kärsii.

Huippu-urheilutausta auttaa valmennuksessa

53-vuotias Matti Nummela on ollut vuosikymmeniä kansainvälisen tason huippuampuja. Hän on paukuttanut trapin EM-kultaa 1983 ja EM-pronssia 1992. Viime vuonna hän voitti vielä trapin Suomen mestaruuden ja ampui viime keväänä 14:nneksi maailmancupissa Teksasin Kerrvillessä USA:ssa.

– Moni ampuja ajattelee niin, että valmentaja on uskottava vasta, jos valmentaja on ampunut joskus hyvin. Oma huippu-urheilutausta ei minun mielestäni ole välttämätöntä valmentajalle eikä huippuampuja välttämättä osaa opettaa muita ampumaan, vaikka osaakin ampua itse. Paras valmentaja saattaa olla sellainen, joka ei ole ikinä osunut. Hän vain osaa opettaa ja valmentaa muita paremmin, Matti kertoo.

– Entisen huippu-urheilijan on helpompi keskustella valmennettavansa kanssa kisatilanteesta, koska hänellä on omia kokemuksia. Entinen huippu-urheilija pystyy helpommin kertomaan kisatilanteen tuntemuksista ja valmistamaan urheilijaa kilpailemaan kovassa paineessa. Entinen huippu-urheilija on kokenut samankaltaiset pettymykset vuosien varrella ja tietää, miltä se tuntuu. Onnistumiset korvaavat ja korjaavat huonoja päiviä, mutta kaikki pettymykset ja vastoinkäymiset eivät unohdu.

Ampumaurheiluliiton Vuoden valmentajat
1998 Mikko Mattila
1999 Alf Sjöblom
2000 Mikko Mattila