Henri Häkkinen 4:s ilmakiväärin maailmancupfinaalissa Thaimaassa, Intian Narang ampui ME:n
5.11.2008 klo 12:00

Olympiapronssimitalisti Henri Häkkinen ampui ilmakiväärillä neljänneksi maailmancupfinaalissa Bangkokissa Thaimaassa keskiviikkona 5. marraskuuta. Joensuun Ampujia edustava 27-vuotias Häkkinen tähtäsi hienon tuloksen 701,9 (599+102,9) pistettä. Maailmancupfinaalin voitti Intian 25-vuotias Gagan Narang kahdella ME-tuloksella. Hän tähtäsi finaalin uudeksi ME-tulokseksi 703,5 pistettä ja sivusi peruskilpailun täydellistä ME-tulosta 600.

– Aivan huikea tulostaso. Finaaliraja oli 596 pistettä, mutta finalistien peruskisatulosten keskiarvo oli yli 598 pistettä. Muillakin ampujilla lienee ollut yhtä hyvä valmistautuminen kuin minulla. Nyt tuli normaalia vähemmän harjoiteltua ennen kisaa. Silloin tulos voi olla melkein mitä vaan, hollolalainen Henri Häkkinen naureskeli tyytyväisenä uransa ensimmäisen maailmancupfinaalin jälkeen.

Henri Häkkinen oli tyytyväinen omaan kilpailuunsa ja tulokseensa. 701,9 (599+102,9) pistettä on hänen ennätyksensä kansainvälisissä kilpailuissa. Olympiapronssia hän laukoi 699,4 (598+101,4) pisteellä. Häkkinen on ampunut kotimaassa ilmakiväärin SE-tulokset: peruskilpailussa 600 pistettä ja finaalissa 702,4 pistettä.

– Kisan ampuminen oli jännä fiilis, kun kilpailin ilmakiväärillä ensimmäisen kerran Pekingin olympialaisten jälkeen. Oikein mukavalta se tuntui pitkästä aikaa.

Henri Häkkinen kehui peruskilpailun alun sujuneen loistavasti. Viimeiset sarjat ja finaali teettivät töitä.

– Peruskisan puoleen väliin oli ihan unelma-ammuntaa. Sen jälkeen oli vaikeaa, kun lajikestävyys ei ole niin hyvä kuin kesällä, hän kertoi.

– Finaali on aina oma kisansa. Tänäänkin oli aika vaikeaa. Finaalissa oli hankala löytää hyvää ampuma-asentoa. Silloin ei tule hyvää tulosta jokaisella laukauksella.

Peruskilpailu ja finaali ammuttiin eri radalla, joiden valo-olot olivat vähän erilaiset. Häkkinen arvioi radat hyviksi.

– Yleensähän maailmancupfinaali on kauden päätöskisa, mutta en oikein tiedä, oliko tämä uuden kauden aloitus vaiko vanhan kauden lopetus.

Kisapaikalla Häkkistä valmensi ja hänen ammuntaansa jännitti Juha Hirvi. Häkkinen osallistui maailmancupfinaaliin ensimmäisen kerran. Pekingin olympialaisiin kansainvälisen huippu-urheilu-uransa päättänyt Hirvi on urallaan kokenut lukuisia maailmancupfinaaleja, joissa hän on ampunut kolme kertaa toiseksi ja kaksi kertaa kolmanneksi.

– Ihan mukava sitä on olla tällä puolella aitaa. Pari viimeistä finaalilaukausta minuakin vähän jännitti, Hirvi kuvaili tunnelmia.

Pistooli- ja kiväärilajien maailmancupfinaali, Bangkok, Thaimaa.

Ilmakivääri, miehet, 60 ls:n peruskilpailu + 10 ls:n finaali: 1) Gagan Narang Intia 703,5 ME-tulos (600 sivuaa ME-tulosta + 103,5), 2) Matthew Emmons USA 702,5 (598+104,5), 3) Qinan Zhu Kiina 702,3 (599+103,3), 4) Henri Häkkinen Suomi 701,9 (599+102,9), 5) Peter Sidi Unkari 701,3 (599+102,3), 6) Nemanja Mirosavljev Serbia 700,9 (597+103,9), 7) Artur Aivazian Ukraina 700,2 (596+104,2), 8) Thomas Farnik Itävalta 698,0 (597+101,0), 9) Yifei Cao Kiina 591, 10) Alin George Moldoveanu Romania 591.