SLU, Teosto ja Gramex jatkavat sopimusta musiikin julkisesta esittämisestä
19.11.2008 klo 12:00

Suomen Liikunta ja Urheilu (SLU), Teosto ja Gramex allekirjoittivat uuden tekijänoikeussopimuksen musiikin julkisesta esittämisestä 10.11. Sopimus on kaksivuotinen, vuosille 2009–2010. Sopimuksen piirissä ovat kaikki SLU:n varsinaiset jäsenet, joista Suomen Ampumaurheiluliitto on yksi.

Sopimuksen isot periaatteet säilyvät ennallaan. SLU:n jäsenten liikunta- ja urheiluseurat voivat vapaasti sopimuksen puitteissa esittää musiikkia eri urheilutilaisuuksissa ja -tapahtumissa sekä liikuntatunneilla. Sopimus kattaa tapahtumat, joiden osallistuja- tai katsojamäärä on alle 15 000. Sopimukseen ei kuulu elinkeinotoiminnan yhteydessä tapahtuva musiikin esittäminen.

Sopimus eroaa päättyvästä sopimuksesta tallentamisen osalta. Vanhassa sopimuksessa joillakin lajiliitoilla oli muutaman tallenteen tallennusoikeus. Uudessa sopimuksessa sitä ei enää ole. Jatkossa kaikesta tallentamisesta pitää sopia erikseen Teoston ja Gramexin kanssa. Gramex mm. tarjoaa kätevää netin kautta hoidettavaa ohjaajakohtaista tallentamissopimusta.

– Uudessa sopimuksessa on vain muutamia selvennyksiä edellisiin sopimuksiin nähden. Sopimuksen isot periaatteet ovat ennallaan ja ne tulevat suoraan jäsenjärjestöjen vanhoista Teosto ja Gramex sopimuksista, kehitysjohtaja Rainer Anttila SLU:sta kommentoi sopimusta.

Teosto on säveltäjien, sanoittajien, sovittajien ja musiikinkustantajien tekijänoikeusjärjestö, joka myöntää musiikin käyttöön luvat musiikin tekijöiden ja kustantajien puolesta.

Gramex on esittävien taitelijoiden ja äänitteiden tuottajien tekijänoikeusyhdistys, joka kerää korvaukset äänitemusiikin käytöstä musiikin esittäjien ja tuottajien puolesta.

Lisätietoja: Rainer Anttila, kehitysjohtaja, SLU, (09) 3481 2301, 040 716 4900, rainer.anttila@slu.fi