Ympäristöpalkinnot Lahteen, Orimattilaan ja Jämsään
29.11.2008 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliitto jakoi vuoden 2008 ympäristöpalkinnot Lahden Ampumaseuralle, Olavi Malmiselle sekä kolmikolle Minna Harju, Matti Harju ja Tarja Nevalainen liittovaltuuston kokouksen yhteydessä SLU-talossa Helsingissä 29. marraskuuta.

Lahden Ampumaseuran haulikkoradat ovat toimineet ja toimivat haulien keräämisen pilottiratoina Hollolan Hälvälässä. LAS kerää haulikkoradoilta haulit talteen parasta mahdollista tekniikkaa käyttäen. Lisäksi ampumamelun torjumiseksi radalle on rakennettu meluseiniä ja meluvalleja parhaalla mahdollisella tavalla. Haulien keräysjärjestelmän ylläpitoon ja kehittämiseen kuluu satoja työtunteja vuosittain.

Orimattilan Seudun Urheiluampujien puheenjohtaja Olavi Malminen on suunnitellut Salolan ampumaurheilukeskuksen yhdessä Pentti Salorannan kanssa 1970-80-lukujen taitteessa. Hän on johtanut ratojen edelleen jatkuvaa rakennustyötä lähes kolme vuosikymmentä. Malminen on toiminut rakentavasti ja yhteistyöhakuisesti kaupungin ympäristöviranomaisten ja kaupungin johdon kanssa. Lisäksi hän on auttanut muita ampumaurheiluseuroja ympäristöasioissa ja urakoinut Orimattilan kaupungin vallitoimikunnan jäsenenä radan meluhaittojen vähentämiseksi. Olavi Malminen on toiminut OSU:n puheenjohtajana seuran perustamispäivästä 28.8.1996 alkaen. Hän on Ampumaurheiluliiton liittovaltuuston jäsen.

Jämsän Seudun Ampujien kolmikko Minna Harju, Matti Harju ja Tarja Nevalainen on suunnitellut edullisen, yksinkertaisen ja ympäristöystävällisen luotiloukkumallin. Luotiloukun rakentamiseen käytetään käytettyjä autonrenkaita, II laadun kuperaksi painettuja 3 millimetriä paksuja säiliönpohja-aihioita, jotka ovat valmistajan hylkäämiä puolivalmisteita, sekä käytöstä poistettua kuljetinmattoa, vilttiä tai viiraa. Kuljetinmatto, viltti tai viira uusitaan sen reikiinnittyä. JSA on tehnyt suunnitellun mallin mukaiset luotiloukut radalleen keväällä 2008 kaupungin ympäristösihteerin katselmuksen jälkeen. Lopputarkastus on tehty ja luotiloukkujen toimivuus on todettu hyväksi. Luodit on helppo kerätä talteen kierrätystä varten.