Sodankylän Ampujat vastaanotti Pohjola-palkinnon Rovaniemellä
2.12.2008 klo 12:00

Sodankylän Ampujat otti vastaan 1000 euron Pohjola-palkinnon Lapin Liikunnan vuosikokouksessa Rovaniemellä 1. joulukuuta. Joensuun Ampujat pokkasi maakunnallisen palkintonsa Suomen Liikunnan ja Urheilun Pohjola-gaalassa Helsingin Linnanmäellä perjantaina 21. marraskuuta.

– Sodankylän Ampujat on voittanut kamppailun ukkoutumista vastaan. Samaa taistelua käyvät kaikki lappilaiset seurat. Sen toiminta on nuorekasta. Seura on antanut ja antaa nuorille vastuuta ja on ottanut heidät mukaan päättämään. Sen toimintaan osallistutaan perhekunnittain. Turvallinen ja lämminhenkinen seura, kehuu Lapin Liikunnan toiminnanjohtaja Jarmo Suomäki.

– Sodankylän Ampujat on Ampumaurheiluliiton sinettiseura, mikä on yksi osoitus toiminnan laadusta. Se toimii ympärivuotisesti ja lisäksi järjestää hyviä kilpailuja.

SodA järjesti Kultahippujen ruutiasefinaalin 9. elokuuta tänä vuonna ja järjestää ruutiasefinaalin 8. elokuuta ensi vuonna. Sen jäsenet osallistuvat aktiivisesti ohjaaja-, tuomari- ja valmennuskoulutuksiin ja -toimintaan. Ohjaajien ja valmentajien osaamisen todistavat nuoret, jotka menestyvät kilpailuissa.

– Seurassa on 230 jäsentä, mikä on iso määrä erikoisseuralle meidän alueella, Jarmo Suomäki sanoo.

– Lapin alueella Pohjola-palkintoa haki kymmenkunta seuraa.

Pohjola-palkinto Hyvälle Seuralle on vuosittain jaettava tunnustuspalkinto moniarvoiselle ja laadukkaalle seuratyölle. Pohjola haluaa yhdessä SLU:n, SLU-alueiden ja lajiliittojen kanssa nostaa esiin ruohonjuuritason toimintaa, jossa on mukana yli miljoona suomalaista. Liikunta- ja urheiluseurat tekevät mittaamattoman arvokasta työtä, josta Pohjola ja SLU haluavat kiittää seuroja.

Valtakunnallinen Pohjola-pääpalkinto (10.000 euroa): Oulun Pyrintö ry

Valtakunnalliset Pohjola-palkinnot (2.000 euroa): Etelä-Pohjanmaan Golf, Gamlakarleby Bollklubb (GBK), Imatran Palloseura, Mikkelin Luistelijat ja TPS Salibandy.

Maakunnalliset Pohjola-palkinnot (1.000 euroa): Joensuun Ampujat, Kajaanin Junnu Hokki 68, Kouvolan Rasti -72, Kuopion Naisvoimistelijat, Kurikan Ryhti, Kälviän Tarmo, Lahden Karate, Lappeen Luistelijat, Oulun Luistinseura ry (OLS), Raision Taitoluistelijat, Rauman Lukko, Salibandy Seura Viikingit ry (SSV), Sodankylän Ampujat, STPS Savonlinnan Työväen Palloseura, Tanssiurheiluseura Tepika ja Virtain Urheilijat.

Edellisinä vuosina Hyvä Seura -pääpalkinnon ovat saaneet vuonna 2003 Aavasaksan Urheilijat, 2004 Kangasniemen Kalske, 2005 FC Reipas, 2006 Olarin Voimistelijat ja 2007 Kaustisen Pohjan-Veikot.

Lisää ampumaurheiluseurojen Pohjola-palkinnosta Urheiluampujassa 6/2008.