Timo Rautio Ampumaurheiluliiton nuoriso- ja koulutuspäälliköksi
10.12.2008 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliitto on valinnut nuoriso- ja koulutuspäällikökseen 48-vuotiaan Timo Raution. Hän aloittaa työnsä Ampumaurheiluliitossa 15. tammikuuta. Hyvinkääläinen Rautio on toiminut viimeksi Hiihtoliiton nuorisopäällikkönä 12 vuotta. Ampumaurheiluliiton aiempi nuoriso- ja harrastepäällikkö Riikka Lahti on jo aloittanut uuden työnsä Nuoren Suomen kehityspäällikkönä.

– Kun Ampumaurheiluliiton nuorisopäällikön paikka tuli auki, kiinnostuin siitä heti. Ampumaurheilu on iso maailmanlaajuinen laji, jossa on valtavat mahdollisuudet. Suomalainen ampumaurheilu on menestynyt loistavasti kovassa kansainvälisessä kilpailussa, mikä tarkoittaa hyvin toimivaa ja tuottavaa organisaatiota, osaavia valmentajia ja lahjakkaita urheilijoita, Timo Rautio sanoo.

– Ampumaurheilun perinteet ovat Suomessa pitkät ja kunniakkaat. Nöyrin mielin lähden kehittämään lajia tiimityönä runsaan 300 seuran, alueiden, liiton toimielinten ja toimiston henkilökunnan kanssa.

Timo Rautio on harrastanut ampumista ja metsästystä neljä vuosikymmentä. Harrastus on alkanut isän mukana ja opastuksella Kiimingin metsissä kulkien kymmenkesäisenä.

– Metsästystutkinnon olen suorittanut 14-vuotiaana. Sen jälkeen haulikko ja luodikko tulivat tutuksi. Aiemmin ammuin tarkkuutta ilmakiväärillä. Metsästystä harrastan edelleen. Ampumaurheilijana en ole kilpaillut, mutta ampumahiihtäjänä olen. Kilpaurheilijana päälajini on ollut hiihtosuunnistus, josta minulla on yksi Suomen mestaruus juniorisarjoista, hän muistelee.

– 80-luvun alussa työskentelin opetusupseerina Oulussa Pohjan Prikaatissa, jossa toimin varusmiesten ampumakouluttajana. Turvallisen aseenkäsittelyn opettamisesta minulla on kohtuullisen paljon kokemusta.

Kehitys syntyy kouluttamalla

Toimiupseeriksi ja liikunnanohjaajaksi kouluttautunut Timo Rautio on työskennellyt pitkään urheilun lajiliitoissa. Hän on toiminut Suomen Suunnistusliitossa hiihtosuunnistajien lajipäällikkönä ja päävalmentajana 1988-1996. Suomen Hiihtoliiton nuorisopäällikkönä hän on urakoinut 12.8.1996 alkaen.

– Aiemmat tehtävät ovat antaneet hienon mahdollisuuden kouluttautua, oppia uusia asioita monipuolisesti ja hankkia kaikenlaisia kokemuksia. Olen saanut tehdä työtä, joka on ollut monella tavalla haastavaa, mistä olen erittäin kiitollinen. Aikansa kuitenkin kutakin. Nyt tuntui, että haluan kokeilla uusia haasteita, hän kertoo.

– Hiihtoliitossa työskennellessäni olen päässyt tutustumaan hyvin suomalaisen urheilun nuorisotoimintaan Nuoren Suomen, SLU:n alueiden, Olympiakomitean, opetusministeriön, urheilulukioiden ja -akatemioiden sekä urheiluopistojen kanssa. Olen ollut muun muassa kahdeksan vuotta Nuoren Suomen nuorisovastaavien johtoryhmän jäsen. Lisäksi Hiihtoliitto on Ampumaurheiluliiton tavoin monen lajin liitto. Minun aikanani Suunnistusliitto oli vielä kahden lajin liitto.

Parin vuosikymmenen kokemuksella Rautio arvioi lajiliiton tärkeimmäksi tehtäväksi seuratoimijoiden kouluttamisen ja kannustamisen. Koulutus onnistuu parhaiten laajalla yhteistyöllä eri toimijoiden kanssa.

– Nälkäiselle pitää antaa onki eikä kalaa. Minä uskon koulutukseen, yhteistyöhön ja kannustamiseen.