Ampumaurheiluliitto hakee liikkuvan maalin MM-kilpailua
11.12.2008 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliiton liittohallitus on päättänyt hakea liikkuvan maalin vuoden 2009 MM-kilpailua. Ampumaurheiluliitto järjestäisi MM-kilpailun Suomen Urheiluopiston Vierumäki Areenassa Heinolassa 22.-30. elokuuta.

Ampumaurheiluliitto hakee vuoden 2009 liikkuvan maalin MM-kilpailua järjestettäväksi Suomen Urheiluopiston Vierumäki Areenassa 22.-30. elokuuta. Kansainvälinen Ampumaurheiluliitto (ISSF) piti liikkuvan maalin ensimmäisen oman MM-kilpailun Tshekin Pilsenissä 20.-25. lokakuuta. MM-mitaleista kilpaili 84 ampujaa 15 maasta.

Suomalaiset menestyivät kisassa mainiosti, kun konkari Krister Holmberg laukoi MM-kultaa pienoiskiväärin 60 laukauksen kilpailussa eli normaalijuoksuissa. Lisäksi hän ampui MM-hopeaa ilmakiväärin 40 laukauksen kilpailussa eli sekajuoksuissa. Poikien joukkue Sami Heikkilä, Mårten Westerlund ja Tomi-Pekka Heikkilä voitti pienoiskiväärin sekajuoksujen joukkuekilpailun.

Liikkuvan maalin ampujat kilpailevat jatkossa MM-mitaleista joka vuosi. He osallistuvat neljän vuoden välein ISSF:n kaikkien lajien MM-kilpailuihin ja ampuvat välivuosina oman MM-kilpailunsa. Lähes samanlainen järjestelmä on haulikkoampujilla, joilla on kolmet MM-kilpailut neljässä vuodessa. Olympiavuosina haulikkoampujat eivät ammu MM-mitaleista.

Liikkuvan maalin oma MM-kilpailu on raumalaisen Pekka Kuusiston luomus. ISSF:n liikkuvan maalin komitean puheenjohtajana toimiva Kuusisto neuvotteli ISSF:ltä luvan tämän vuoden kisaan, joka oli koekilpailu eli lajin näytönpaikka ISSF:lle. MM-kilpailussa hän toimi juryn puheenjohtajana.