Ruotsalainen vammaisampuja Jonas Jacobsson yrittää paikkaa Lontoon olympialaisiin
12.1.2009 klo 12:00

Ruotsalainen vammaisampuja Jonas Jacobsson on päättänyt yrittää hankkia paikan Lontoon 2012 olympialaisiin. 43-vuotias Jacobsson kilpailee vammattomien kanssa pienoiskiväärin makuuasennon 60 laukauksen kilpailussa. Paralympialaisissa hän on voittanut yhteensä 27 mitalia, joista 16 kultaisia.

Vammaisampuja Jonas Jacobsson on kilpaillut Ruotsissa vammattomien kanssa kaikissa kiväärilajeissa. Olympialaisissa sekä Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton (ISSF) lajien MM-, EM- ja maailmancupkilpailuissa hän voi ampua vain pienoiskiväärin makuuasennon 60 laukauksen kilpailussa, koska ei pysty seisomaan ja koska pyörätuolista ei saa ampua. Jacobsson voitti 695,8 (592+103,8) pisteellä paralympiakultaa Pekingissä. Ukrainan Artur Aivazian laukoi olympiakultaa 702,7 (599+103,7) pisteellä. Juha Hirvi oli seitsemäs 698,5 (595+103,5) pisteellä ja finaaliraja oli 595 pistettä.

Jonas Jacobsson aikoo kilpailla muun muassa maailmancupeissa tulevalla olympiadilla. Hän on jo esitellyt suunnitelmansa Ruotsin olympiakomitealle.

Ruotsin Ampumaurheiluliiton nettisivut: http://www.skyttesport.se/

Jacobssonin urheilijaprofiili wikipediassa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jonas_Jacobsson.