Hanna Etula: "Varmempi olo kuin vuosi sitten"
20.2.2009 klo 12:00

– Minulla on varmempi olo kuin vuosi sitten. Kisassa pitää tehdä tiukasti töitä. Sitä kautta tulee hyvä tulos, Hanna Etula arvioi hyvin sujuneen virallisen harjoituksen jälkeen ilma-aseiden EM-kilpailussa Tshekin Prahassa perjantaina 20. helmikuuta.

– Tänä vuonna en ole saanut vielä irti ihan sitä parasta osaamistani. Nyt tuntuu ihan mukavalta olla jälleen kisapaikalla ja kuntokin tuntuu ihan kohtuulliselta.

Lahden Ampumaseuraa edustava 27-vuotias Hanna Etula ampui seitsemänneksi vuosi sitten ilma-aseiden EM-kisassa Sveitsin Winterthurissa. Lisäksi hän on ilmakiväärin vuosien 2003 ja 2007 EM-hopeamitalisti.

– Tiedän, että minulla on mahdollisuus ampua finaaliin ja jopa kolmen joukkoon. Samat ampujat täällä on kuin muissakin kilpailuissa viime vuosina. Vaikka nyt ei ole jaossa olympiapaikkoja tai ei tarvitse antaa näyttöjä liitolle tai olympiakomitealle, kisa on yhtä vaikea kuin vuosi sitten tai kaksi vuotta sitten. Jos asennoituu niin, että kisa on ”vain” EM-kisa, tulokset ovat sen mukaiset.

Hanna Etula ja Marjo Yli-Kiikka eivät miettineet saatika moittineet harjoituksen jälkeen olosuhteita.

– Ampuminen tuntui ihan hyvältä. Minä tykkäänkin ampua vähän hämärässä. Peruskisa alkaa kello 13, mikä on ihan paras aika ampua, Marjo Yli-Kiikka hehkutti.

Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseuraa edustava 30-vuotias Marjo Yli-Kiikka ampui ilmakiväärillä kuudenneksi EM-kisassa keväällä 2007 Ranskan Deauvillessä. Se on hänen uransa paras sijoitus ilma-aseiden EM-kisassa – toistaiseksi.

Naisten ilmakiväärin EM-mitaleista ampuu olympiahopeamitalisti Venäjän Ljubov Galkina ja olympiapronssimitalisti Snjezana Pejcic sekä olympiafinalistit Puolan Sylwia Bogacka ja Ranskan Marie Laurie Gigon.