Ampumaurheiluliiton varapuheenjohtaja Olli Nepposelle liikunnan ja urheilun ansioristi kultaisena, Heikki Keskitalolle ansioristi
26.2.2009 klo 12:00

Kulttuuriministeri Stefan Wallin on myöntänyt Suomen Ampumaurheiluliiton varapuheenjohtaja Olli Nepposelle liikunnan ja urheilun ansioristin kultaisena sekä hallituksen jäsen Heikki Keskitalolle ansioristin torstaina 26. helmikuuta. Kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin on myöntänyt yhteensä 300 ansioristiä ja -mitalia liikuntakulttuurin ja urheilun parissa ansioituneille henkilöille. Kultaisia ansioristejä myönnettiin yksitoista, ansioristejä 29, ansiomitaleja kullatuin ristein 88 ja ansiomitaleja 172 kappaletta. Liikuntakulttuurin ja urheilun ansioristejä ja -mitaleja on jaettu vuodesta 1947.

Tänä vuonna ansioristin kultaisena saivat vankilanjohtaja Esko Aaltonen (Hämeenlinna), päätoimittaja Antti Arponen (Lappeenranta), filosofian tohtori Timo Kenakkala (Oulu), liikuntavastaava Lasse Komulainen (Tampere), varatuomari Jaana Linna-Laiho (Valkeakoski), kansanedustaja Olli Nepponen (Mikkeli, ansiomerkin ehdottaja Tanhuvaara säätiö), opetusneuvos Rainer Pietilä (Rovaniemi), liiketoimintajohtaja Antti Pihlakoski (Espoo), liikuntajohtaja Anssi Rauramo (Helsinki), toiminnanjohtaja Jorma Savola (Kirkkonummi) ja diplomi-insinööri Timo Tilli (Espoo).

Ansioristin ansioistaan sai muiden muassa Heikki Keskitalo (Lahti, Lahden Ampumaseura).

Ansiomitalin kultaisin ristein saivat muiden muassa Marko Leppä (Hamina, Ampumaurheiluliiton Kaakkois-Suomen alue), Marko Matilainen (Pieksämäki, Ampumaurheiluliiton Kaakkois-Suomen alue) ja Tauno Tuhkanen (Mikkeli, Ampumaurheiluliiton Kaakkois-Suomen alue).

Ansiomitalin saivat muiden muassa Paavo Autere (Mikkeli, Upseerien Ampumayhdistys), Jaakko Puisto (Mikkeli, Ampumaurheiluliiton Kaakkois-Suomen alue) ja Juha Suurnäkki (Kouvola, Upseerien Ampumayhdistys)

Liikunnan ja urheilun ansiomerkkejä voidaan myöntää paikallisissa urheiluseuroissa, alueellisissa liikuntajärjestöissä, valtakunnallisissa lajiliitoissa tai liikunnan kansainvälisissä tehtävissä aktiivisesti toimineelle. Opetusministeriön omaksuman käytännön mukaisesti urheilun huomionosoituksia ei myönnetä alle 40-vuotiaille.

Käytäntönä on, että ansiomerkit myönnetään Ivar Wilskmanin syntymäpäivänä, 26. päivänä helmikuuta.