Olympiakomitean Lontoo 2012 –tukiohjelmasta 200 000 euroa ampumaurheilulle ja tavoitteeksi olympiamitali
4.3.2009 klo 12:00

Suomen Olympiakomitean hallitus myöntänyt 200 000 euroa ampumaurheilulle vuodelle 2009 Lontoo 2012 –tukiohjelmasta keskiviikkona 4. maaliskuuta. Ampumaurheilun lisäksi järjestelmätukilajeja ovat varmasti yleisurheilu, paini ja judo. OK on jo asettanut jokaiselle järjestelmätukilajille tavoitteeksi olympiamitalin. Tuettavat ampumaurheilijat ovat kivääriampujat Hanna Etula, Henri Häkkinen ja Marjo Yli-Kiikka, pistooliampujat Kai Jahnsson, Mira Nevansuu ja Marko Talvitie sekä haulikkoampujat Marko Kemppainen, Timo Laitinen ja Satu Mäkelä-Nummela.

– Lontoo 2012 -tukiohjelman ensimmäiset tukipäätökset tehtiin. Suomen Olympiakomitean hallituksen tukipäätös koskee vuotta 2009, mutta samalla se linjaa koko alkaneen olympiadin tukisummia. Järjestelmätukea saa varmuudella neljä lajia; yleisurheilu (heitot, kestävyyslajit ja hypyt), ammunta, paini ja judo. Purjehduksen osalta tukipäätöstä ei vielä tehty vaan valmistelua jatketaan edelleen, Olympiakomitean tiedote kertoo.

– . Huippuyksilötuelle on tällä hetkellä nimetty seitsemän urheilijaa, jotka ovat viidestä eri lajista. Lontoo 2012 -ohjelman tukibudjetti vuoden 2009 osalle on 760 000 euroa. Lontooseen paikkoja tavoittelevien palloilulajien tuet päätetään osana palloilulajien erityistukea huhtikuussa 2009.

Olympiakomitean nykyinen tukijärjestelmä on ollut voimassa Ateena 2004 -kesäkisoista viime kesän Peking 2008 -kisoihin. OK arvioi jo ensimmäisen olympiadin aikana järjestelmän selkeyttäneen sen omaa roolia suhteessa lajeihin. OK kertoo tämän näkyvän muun muassa ”toimintojen johdonmukaisuutena ja lajien olympiakisasuunnittelun täsmentymisenä ja pitkäjänteistymisenä”.

– Lähtöasetelmat kohti menestystä ovat selkeät. Avainlajeja tuetaan liiton kautta ja muissa lajeissa huippuyksilöitä pyritään tukemaan räätälöidysti kohti menestystä. Kertaalleen testatun ohjausjärjestelmän todettuja vahvuuksia hyödynnetään ja uskon, että Olympiakomitean tuki lajeille on entistä vahvempi, toteaa valmennuksen johtaja Kari Niemi-Nikkola asetelmista.

– Olympiakomitea tulee asettamaan menestystavoitteen Lontoon kisoihin kuluvan kevään aikana, kun kaikki tukipäätökset kesälajien osalta vuodelle 2009 on tehty.

Mitä tarkoittavat järjestelmätuki ja huippuyksilötuki?

Järjestelmätuki on tukea lajiliitolle. Järjestelmätuki myönnetään niille liitoille, joiden valmennusjärjestelmä pystyy tuottamaan urheilijoille kansainvälisen menestyksen edellyttämät laadukkaat valmennuspalvelut. Olympiakomitean tuki kohdennetaan liiton toimintoihin siten, että ne tehostavat erityisesti lajiin nimettyjen olympiaurheilijoiden valmentautumista. Tukisummat päätetään ja nimilistat tarkastetaan vuosittain. Järjestelmäliitolle asetettu tavoite on mitali Lontoossa.

Huippuyksilötuki on suoraa tukea urheilijoille. Huippuyksilötukea myönnetään silloin, kun urheilija-valmentajaparin tai pienen tiimin katsotaan tuottavan parempi valmennuskokonaisuus kuin mitä lajiliitto voi tarjota. Huippuyksilötuelle voivat päästä niiden lajien ehdottomat huiput, joiden lajiliitto ei saa järjestelmätukea. Urheilijoita otetaan lähempään tarkasteluun jatkuvasti ja voidaan nimetä huippuyksilötuelle myös matkan varrella kohti Lontoota. Huippuyksilöiden tukisummat päätetään vuosittain. Huippuyksilötuella olevilla urheilijoilla on tavoite saavuttaa mitali- tai pistesija Lontoossa.

Järjestelmätuet ja nimetyt tukiurheilijat vuodelle 2009

Ammunta 200 000 €
Hanna Etula, Lahden Ampumaseura
Henri Häkkinen, Joensuun Ampujat
Kai Jahnsson, Poliisien Ampumaseura
Marko Kemppainen, Suomussalmen Urheiluampujat
Timo Laitinen, Sibbo Skyttegille
Satu Mäkelä-Nummela, Orimattilan Seudun Urheiluampujat
Mira Nevansuu, Kuortaneen Kunto
Marko Talvitie, Lehtimäen Ampujat
Marjo Yli-Kiikka, Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura

Yleisurheilu 250 000 € (heitot 125 000 €, kestävyyslajit 75 000 €, hypyt 50 000 €): Olli-Pekka Karjalainen, Frantz Krüger, Tero Järvenpää, Ari Mannio, Tero Pitkämäki, Antti Ruuskanen, Teemu Wirkkala, Janne Holmén, Jukka Keskisalo, Francis Kirwa, Mikko Lahtio, Antti Kempas, Jarkko Kinnunen, Tommi Evilä, Petteri Lax, Minna Nikkanen ja Vanessa Vandy.

Paini 85 000 € (kreikkalais-roomalainen): Jarkko Ala-Huikku, Jani Haapamäki, Rami Hietaniemi, Valtteri Moisio, Kim-Jussi Nurmela ja Tero Välimäki.

Judo* 75 000 €: Valtteri Jokinen, Nina Koivumäki, Niko-Tapio Niemelä, Elina Paulman, Jaana Sundberg ja Johanna Ylinen.

* Judon menestyskehityksestä tehdään erillinen välianalyysi olympiadin puolivälissä.

Järjestelmätuet yhteensä 610 000 €

Huippuyksilötuet vuodelle 2009

Melonta: Jenni Mikkonen 7 500 € ja Anne Rikala 7 500 €.

Ratsastus: Kyra Kyrklund 5 000 €.

Soutu: Minna Nieminen ja Sanna Stén 20 000 €.

Sulkapallo: Ville Lång 5 000 €.

Uinti: Hanna-Maria Seppälä 10 000 €.

Huippuyksilötuet yhteensä 55 000 €

Purjehduksen osalta tukipäätöksen valmistelua jatketaan.