Varusmiespalveluun Urheilukouluun haettava 1.7.2009 mennessä
11.3.2009 klo 12:00

Varusmiespalveluun Urheilukouluun Lahteen on haettava 1.7.2009 mennessä. Nyt Urheilukoulussa varusmiespalvelustaan suorittavat haulikkoampujat Juho Hannonen, Jarno Mattila, Vesa Pietarila ja Matti Pietarinen sekä kivääriampuja Sami Valkama.

Urheilukoulu on tarkoitettu motivoituneille lupaaville urheilijoille (ml naiset). Se tarjoaa hyvät harjoitteluolosuhteet sekä riittävän ajan ja valmennuksen nousujohteista harjoittelua varten varusmiespalveluksen ohessa. Urheilukoulu on luonnollinen jatke urheilulukioista, -ammattioppilaitoksista ja -akatemioista valmistuville nuorille.

Lajit. Urheilukouluun voivat hakea kaikkien niiden lajien urheilijat, joissa järjestetään olympiakilpailut tai viralliset MM-kilpailut. Vuodesta 1979 Urheilukoulussa on palvellut 4790 urheilijaa 54 eri lajista.

Muita tietoja. Palvelusajan pituus on pääsääntöisesti 12 kuukautta, jonka jälkeen valmistutaan tiedustelualiupseereiksi tai -upseereiksi. Reserviupseerikurssi suoritetaan myös Urheilukoulussa. Nykyisin myös 6 kuukauden miehistökoulutus on mahdollista (max 30 % saapumiserän vahvuudesta). Sille voivat hakeutua mm. Olympiakomitean tukiurheilijat, ulkomailla pelaavat/kilpailevat ammattiurheilijat, esiammattilasisopimuksen tehneet urheilijat sekä joukkuelajien urheilijat, jotka ovat edellisellä kaudella pelanneet vähintään 1/3 miesten ylimmän sarjatason peleistä.

Valmennusaika. Urheilukoulussa on ohjattuun valmennukseen varattu aikaa päivittäin 2-8 tuntia (yleensä noin 10-30 h/vko). Harjoitteluun on lisäksi käytettävissä lähes kaikki illat ja viikonloput. Urheilukoulu tarjoaa seitsemän leiriviikkoa valmentautumiseen varuskunnassa ja urheiluopistoilla

Valmentajat. Urheilukoulussa on yli 20 eri lajien valmentajaa, joista suurin osa on suorittanut liikunnanohjaaja- tai ammattivalmentajatutkinnon. Valmentajatukea saadaan tarvittaessa myös eri lajiliittoilta sekä voidaan käyttää siviilivalmentajia.

Harjoitusolosuhteet. Hennalan varuskunnasta, Lahden kaupungista ja läheisistä valmennuskeskuksista (Vierumäki, Pajulahti) löytyvät harjoituspaikat lähes joka lajiin.

Hakeutuminen. Lokakuun 2009 saapumiserään hakevien kesälajien urheilijoiden (mm. jalkapallo, yleisurheilu, golf, ammunta, suunnistus jne.) on jätettävä hakemuksensa 1.7.2009 mennessä. Erillisiä hakulomakkeita erikoisjoukkoihin saa aluetoimistoista ja Urheilukoululta (www.mil.fi/varusmies/hakemukset tai www.urheilukouluntuki.fi). Valinnoissa kiinnitetään huomiota mm. urheilutuloksiin, lajiliittojen lausuntoihin sekä psykologisten testien tuloksiin.

Tiedustelut: Urheilukoulu 029-9446302 / valmennuspäällikkö Jari Karinkanta, jari.karinkanta@mil.fi.

Osoite: Urheilukoulu, PL 5, 15701 Lahti, urhk@hamr.mil.fi