Yli 700 ampujaa kilpailee ilma-aseiden SM-mitaleista Vierumäellä
20.3.2009 klo 12:00

Yli 700 ampujaa 117 seurasta kilpailee ilma-aseiden Suomen mestaruuksista Vierumäki Areenassa Suomen Urheiluopistolla Heinolassa 20.-22. maaliskuuta. Ilmakiväärin, ilmapistoolin sekä liikkuvan maalin ilmakiväärilajien kaikkien sarjojen SM-kilpailussa ammutaan noin 750 kilpailusuoritusta kolmen päivän aikana.

Kauden isoin kotimainen ilma-asekilpailu on järjestäjänä toimivan Lahden Ampumaseuran 90-vuotisjuhlakilpailu sekä yksi Suomen Ampumaurheiluliiton 90-vuotisjuhlatapahtumista. Ampumaurheiluliitto esittelee ensi kerran 90-vuotisnäyttelynsä ”Osuttiin sitä ennenkin – Puhtaita osumia hyvässä seurassa jo 90 vuotta” lauantaina kello 13.30. Näyttelyn on toteuttanut Suomen Metsästysmuseo ja sen käsikirjoituksen on tehnyt Anne Tuomi. Näyttely esittelee Ampumaurheilun historiaa MM- ja olympiamitalistien, pitkäaikaisten puheenjohtajien ja jopa presidenttien kuvilla. Parhaimmillaan kolme presidenttiä, Pehr Evind Svinhufvud, Carl Gustaf Emil Mannerheim ja Kyösti Kallio, on ikuistettu yhteen valokuvaan ampumaurheilukilpailussa. Näyttelyn perustana ovat vanhat valokuvat, jotka Metsästysmuseo on digitoinut Kantapuuhun (www.kantapuu.fi).

Tänään perjantaina kilpailevat vammaisampujat sekä ikämiehet ja -naiset ilmakiväärillä ja ilmapistoolilla. Mestaruuttaan puolustaa muiden muassa paralympiakultamitalisti Minna Leinonen. Kajaanin Ampujia edustava 27-vuotias Leinonen laukoi viime vuonna 599 pisteellä SM-kultaa Vierumäki Areenan vihkiäiskilpailussa.

Huomenna lauantaina ovat vuorossa naisten ja miesten ilmakiväärin ja –pistoolin sekä liikkuvan maalin normaalijuoksujen kilpailut. Mestaruuttaan puolustavat olympiapronssimitalisti, Joensuun Ampujia edustava 28-vuotias Henri Häkkinen ja Lahden Ampumaseuran 27-vuotias Hanna Etula ilmakiväärissä, Poliisien Ampumaseuran 44-vuotias Kai Jahnsson ja Salon Seudun Ampujien 25-vuotias Karoliina Helle ilmapistoolissa sekä liikkuvassa maalissa muiden muassa Raseborgs Skyttaren 36-vuotias Krister Holmberg ja Kosken Eränkävijöiden 32-vuotias Marika Salminen.

Sunnuntaina kilpailevat liikkuvan maalin ampujat sekajuoksuissa sekä tytöt ja pojat ilmakiväärissä ja –pistoolissa. Liikkuvan maalin sekajuoksuissa SM-kultamitaliaan puolustavat 33-vuotias Vesa Saviahde ja Marika Salminen.

SM-kilpailujen tulospalvelu löytyy osoitteesta http://www.veevee.info/ilma-asesm2009/.