Ampumaurheiluliitto valitsi joukkueen ruutiaseiden EM-kilpailuun
9.6.2009 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliiton liittohallitus on valinnut joukkueen Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton ruutiaselajien EM-kilpailuun kokouksessaan tänään tiistaina 9. kesäkuuta. EM-kilpailu ammutaan 14.-25. heinäkuuta Kroatian Osijekissa. Euroopan mestaruuksista kilpailevat muiden muassa olympiakultamitalisti Satu Mäkelä-Nummela trapissa, olympiahopeamitalisti Marko Kemppainen skeetissä ja olympiapronssimitalisti Henri Häkkinen pienoiskiväärilajeissa ja 300 metrin kiväärilajeissa. Ampumaurheiluliitto täydentää EM-joukkuetta ensi maanantaina 15. kesäkuuta.

– Valinnoissa huomioitiin haulikon MM-kilpailu, joka on elokuussa Slovenian Mariborissa. Osa urheilijoista, esimerkiksi skeetin maailmancupissa maanantaina toiseksi ampunut Heikki Meriluoto, valmentautuu ne päätavoitteenaan, toteaa Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Leena Paavolainen.

– EM-menestystä odotan ensisijaisesti urheilijoilta, jotka ovat menestyneet aiemmissa arvokilpailuista ja tämän vuoden maailmancupin kilpailuissa.

Suomalaiset ovat ampuneet monta finaalipaikkaa ruutiaselajien maailmancupeissa tänä vuonna. Ilmakiväärin olympiapronssimitalisti Henri Häkkinen tähtäsi seitsemänneksi pienoiskiväärin makuuasennon 60 laukauksen kilpailussa Pekingissä 20. huhtikuuta. Hanna Etula ampui seitsemänneksi pienoiskiväärin 3×20 laukauksen kilpailussa Pekingissä 21. huhtikuuta. Olympiapronssimitalisti Marko Kemppainen paukutti skeetissä kolmanneksi Kairossa 9. toukokuuta. Tiia Törmälä laukoi kahdeksanneksi pienoiskiväärin 3×20 laukauksen kilpailussa Münchenissä 19. toukokuuta. Krister Holmberg voitti MM-kultaa liikkuvan maalin pienoiskiväärin 60 ls:n kilpailussa Tshekin Pilsenissä lokakuussa 2008.

Suomen joukkue Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton ruutiaselajien EM-kilpailussa Kroatian Osijekissa 14.-25.7.2009.

Pienoiskivääri, naiset, 3 x 20ls ja makuuasennon 60ls: Hanna Etula Lahden Ampumaseura, Tiia Törmälä Rauman Seudun Urheiluampujat ja Marjo Yli-Kiikka Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura. Varalla: Pauliina Frilander Pieksämäen Seudun Ampujat.

Pienoiskivääri, miehet, 3 x 40ls ja makuuasennon 60ls: Henri Häkkinen Joensuun Ampujat, Pekka Saari Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura ja Jussi Puustinen Joensuun Ampujat.

300 metrin kiväärilajit (3×40 ls, makuuasennon 60 ls sekä 3×20 ls): Henri Häkkinen Joensuun Ampujat ja Jussi Puustinen Joensuun Ampujat. Kolmas mies päätetään 15.6.

Pienoiskivääri, pojat, 3 x 40ls ja makuuasennon 60ls: Juho Kurki Kankaanpään Ampujat, Jaakko Björkbacka Karstulan Seudun Metsästys- ja Ampumaseura ja Sami Valkama Turun Seudun Ampujat.

Liikkuva maali, miehet, pienoiskivääri, 60ls ja 40ls: Krister Holmberg Raseborgs Skyttar.

Liikkuva maali, pojat, pienoiskivääri, 60ls ja 40ls: Tomi-Pekka Heikkilä Kymppi-64 (Kangasala), Sami Heikkilä Kymppi-64 ja Mårten Westerlund Raseborgs Skyttar.

Urheilupistooli, naiset, 60ls: Ritva Karri Kokkolan Metsästys- ja Ampumaseura.

50m pistooli, miehet, 60ls: Kai Jahnsson Poliisien Ampumaseura (Helsinki) ja Teemu Tiainen Poliisien Ampumaseura.

Iso- ja vakiopistooli, miehet, 60ls: Janne Kuvaja Poliisien Ampumaseura ja Kai Jahnsson Poliisien Ampumaseura. Kolmas mies päätetään 15.6.

50m pistooli, pojat, 60ls: Jesse Peltomäki Kuortaneen Kunto.

Trap, miehet, 125 kiekkoa: Päätetään 15.6.

Trap, naiset, 75 kiekkoa: Satu Mäkelä-Nummela Orimattilan Seudun Urheiluampujat ja Mopsi Veromaa Sibbo Skyttegille.

Trap, pojat, 125 kiekkoa: Jesse Kinnunen Sibbo Skyttegille. Mahdollisesti täydennetään 15.6.

Kaksoistrap, miehet, 150 kiekkoa: Simo Köylinen Orimattilan Seudun Urheiluampujat, Sami Ritsilä Rantasalmen Urheilu- ja Metsästysampujat ja Niko Hyvärinen Orimattilan Seudun Urheiluampujat.

Skeet, miehet, 125 kiekkoa: Lauri Leskinen Sibbo Skyttegille ja Marko Kemppainen Suomussalmen Urheiluampujat. Kolmas mies täydennetään 15.6.

Skeet, naiset, 75 kiekkoa: Marjut Heinonen Haapaveden Ampumaseura.

Skeet, pojat, 125 kiekkoa: Vesa Pietarila Lounais-Hämeen Ampujat, Jarno Mattila Hyvinkään Metsästysampujat ja Matti Pietarinen Kontiolahden Urheilijat. Varalla: Teemu Vähämäki Lounais-Hämeen Ampujat.