Simo Köylinen 20:s kaksoistrapin maailmancupissa Minskissä, Kiinan Hu voitti kahdella ME-tuloksella
10.6.2009 klo 12:00

Simo Köylinen oli 20:s kaksoistrapin maailmancupissa Valko-Venäjän Minskissä keskiviikkona 10. kesäkuuta. Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustava Köylinen rikkoi 131 (43+44+44) kiekkoa. Tasokkaan kisan voittanut Kiinan 31-vuotias Binyuan Hu ampui kaksi maailmanennätystä tuloksellaan 196 (147 +49) kiekkoa. Pekingin olympiapronssimitalisti Hu sivusi peruskilpailun ME-tulosta 147 ja paukutti finaalin uudeksi ME-tulokseksi 196. Olympiapronssin lisäksi Hun palkintokaapissa ovat vuosien 2007 ja 2006 MM-hopeamitalit.

– Tänään ammunta ei kulkenut sillä tavalla, kuin toivoin. Tänään oli tällainen päivä. Nyt vain kotiin purkamaan reppu ja harjoittelemaan seuraavaan kisaan. Viikonpäästä reppu pitää pakata uudelleen, kun on lähtö seuraavaan maailmancupiin San Marinoon, 31-vuotias orimattilalainen Simo Köylinen sanoi.

– Sarjani olivat 43, 44 ja 44 kiekkoa. Jos olisi saanut pari kiekkoa enemmän jokaisessa sarjassa, voisin olla suht’ tyytyväinen. C-skema oli tässä kisassa vähän kiistanalainen, kun kiekot melkein osuivat toisiinsa 50 metrin kohdalla. Se oli vähän yllättävä ja siinä ammuttiin huonoja sarjoja. Pitäisi varmaan kotonakin ampua skemoja, jotka eivät ole ihan kohdallaan, jottei kisassa tulisi yllätyksiä. Vaikka heittimet olivat vähän pielessä, niin Kiinan poika se vain ampui neljä kertaa 49 ja kaksi ME-tulosta.

Ampumaurheiluliitto on jo valinnut Simo Köylisen EM-kisaan, joka on heinäkuussa Kroatian Osijekissa. Miesten kaksoistrapin kisapäivä on 15. heinäkuuta.

– Olen saanut järjestettyä työni niin, että pääsen rauhassa harjoittelemaan ennen EM-kisaa, hän kertoi.

– Seuraavan maailmancupin kisapaikka San Marinossa on minulle ihan uusi. Sen pitäisi olla vähän Münchenin radan tyylinen eli siinä on korkea valli taustana. Sellainen on hyvä ampua.

Simo Köylinen ampui edellisessä maailmancupissa Münchenissä ennätyksensä 140 kiekkoa ja oli 12:s.

Haulikkolajien maailmancup, Minsk, Valko-Venäjä, 7.-13.6.2009.

Kaksoistrap, miehet, 150 kiekon peruskilpailu + 50 kiekon finaali: 1) Binyuan Hu Kiina 196 ME-tulos (147 sivuaa ME-tulosta +49), 2) Ronjan Sodhi Intia 194 (145+49), 3) Vitali Fokejev Venäjä 190 (142+48), 4) Håkan Dahlby Ruotsi 188/8 uusinnassa neljännestä sijasta (141+47), 5) Joshua Richmond USA 188/7 (141+47), 6) Saif Alshamsy Yhdistyneet Arabiemiraatit 188/3 (149+48), …20) Simo Köylinen Suomi 131 (43+44+44).