Suomi järjestää ilma-aseiden EM-kisan 2012
11.7.2009 klo 12:00

Euroopan Ampumaurheiluliitto (ESC) on valinnut Suomen ilma-aseiden vuoden 2012 Euroopan mestaruuskilpailun järjestäjäksi yleiskokouksessaan Kroatian Osijekissa lauantaina 11. heinäkuuta. Suomi voitti Portugalin äänestyksessä 51-43. Suomen Ampumaurheiluliitto järjestää EM-kipailun Suomen Urheiluopiston Vierumäki Areenassa.

ESC valitsi varapuheenjohtajikseen raumalaisen Pekka Kuusiston ja ruotsalaisen Kerstin Bodinin. Kuusisto sai äänestyksessä 77, Bodin 72 ja ranskalainen Jean-Richard Germont 25 ääntä. Kuusisto on aiemmin toiminut ESC:n teknisen komitean puheenjohtaja sekä Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton (ISSF) liikkuvan maalin komitean puheenjohtajana.

ESC äänesti puheenjohtajakseen venäläisen Vladimir Lisinin. Hän voitti italialaisen Luciano Rossin äänestyksessä 60-35. 53-vuotias Lisin on toiminut talouskomitean puheenjohtajana.

Suomi tavoitteli myös haulikkolajien vuoden 2012 EM-kilpailuja Hollolan Hälvälään. Suomi hävisi äänestyksen Kyprokselle 45-30.