Vierumäen kompaktisuus ratkaisi kisan Suomen
12.7.2009 klo 12:00

Suomi voitti tiukan seulonnan jälkeen ilma-aseiden EM 2012 kilpailun. Loppusuoralla vastassa oli Portugali, joka hävisi äänestyksessä Suomelle lopulta selvin numeroin 51-43.

Osijekissa lauantaina pidetyssä ESC:n Yleiskokouksessa Suomi sai melkoisen jättipotin. Henkilövalintojen lisäksi Suomi sai järjestettäväkseen vuoden 2012 ilma-aseiden EM-kilpailut. Kisoja oli hakemassa Suomen lisäksi Portugal, Unkari, Turkki. Tanska haki vain 2013 kisoja.

Vuoden 2012 kilpailusta tuli lopulta kaksintaistelu Portugalin kanssa, koska Unkarilla ja Turkilla ei ollut osoittaa tarvittavia puoltoja omalta olympiakomitealta ja ministeriöltään.

– Haettaessa kisoja on tärkeää, että kisojen hakuprosessissa on kansallisen liiton lisäksi maan urheilusta vastaava ministeriö ja olympiakomitea mukana. Olemme hvyissä ajoin neuvotelleet mm. Opetusministeriön kanssa ns. Kumppanuusohjelmasta, totesi toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi.

– Nyt kun EM-kilpailupaikkoja valittiin, tuli selkeästi esille se, että jatkossakin menestytään vain sellaisilla paketeilla, joissa pystytään korkeatasoisten kilpailupaikkojen lisäksi tarjoamaan korkeatasoiset oheis- ja majoituspalvelut. Vierumäki-paketissa pystyimme osoittamaan ainutlaatuisen ja kompaktin paketin, jossa mm. lähes koko majoituspalvelut voidaan järjestää ilman erilliskuljetuksia, koska Vierumäelle nousee 4-tähden hotelli vain 100m kilpailuareenasta ja muutkin majoituspaikat sijaitsevat n. 300-500m säteellä Areenasta. Uusi Vierumäki Areena teki kompaktisuudellaan vaikutuksen kokousväkeen, totesi puheenjohtaja Mikko Nordqusit tyytyväisenä.

– On harmillista, että Suomi häviää lähes aina haulikkokisat. Nyt voiton vieneellä Kyproksella oli esittää upouusi Larnacaan nouseva 3,3 milj. euroa maksava ns. 5 tähden haulikkorata ravintola- ja majoituspalveluineen. Meidän tulisi saada Suomeen yksi todella korkeatasoinen kansainväliset nykynormit täyttävät haulikon ratakeskus. Nykyiset ratamme palveluineen ovat hyvää kansallista tasoa, mutta eivät riitä kansainvälisessä kilpailuissa.Vaikka olimme lähettäneet etukäteismateriaalia jo viikkoja ennen ja lobbasimme pakettejamme kokousta ennen eri tilaisuuksissa,ei Hälvälän kokonaisuus kelvannut kisassa, harmitteli Nordquist.