Ympäristöasiat puhuttivat EM-kisojen alla
12.7.2009 klo 12:00

Osijekin EM-kisojen yhteydessä järjestetään myös ampumaurheilun ympäristöongelmia käsittelevä seminaari. Seminaarin pääteemoina ovat lyijyn ja äänen ongelmien vähentäminen.

Ympäristöasiat ovat puhututtaneet ampumaurheilijoita jo pitkään. Ensimmäinen ympäristöseminaari järjestettiin jo 2002 Lahden MM-kilpailujen yhteydessä, mutta nyt niiden tärkeys on ymmärretty muuallakin kuin Suomessa ja Pohjoismaissa. Nyt Osijekissa järjestettyä seminaaria ovat olleet suunnittelemassa Pohjoismainen trio Göran Nygren, Kåre Nicolaysen ja Jorma Riissanen.

– Mikäli emme saa jatkossa lyijyn ja äänen tuottamia päästöjä kuntoon, olemme suurissa vaikeuksissa. Ratoja on jo suljettu ongelmien vuoksi. Meidän on pystyttävä kantamaan vastuumme luonnosta ja ympäristöstämme, totesi ESC:n kunniapuheenjohtaja Unni Nicolaysen avatessaan seminaaria.

Seminaarin puhujiksi on saatu asiantuntijoita eri ampumaurheilun suurmaista ja seminaari perehtyy teorian lisäksi käytännön ratkaisuihin lyijyn ja melun tuottamien ongelmien ratkaisemiseksi. Suomesta seminaarissa on luennoimassa Tampereen Työterveyslaitokselta ampumamelun asiantuntija dosentti Rauno Pääkkönen. Ampumamelusta puhuu myös italialainen Silvano Verdenelli. Muita luennoitsijoita ovat mm. professorit Vito Genco ja Giulio Ceccarelli, Joachim Streiberger. 2,3 milj. euroa maksaneen uusitun Mynchenin radan ratkaisuja on kertomassa kertomassa Saksan Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Jörg Brokamp.

Suomen Ampumaurheiluliitto on ollut yksi asian pioneereista asian eteenpäin viejistä. Yleiskokouksessa saatiin SAL:n esityksestä ensimmäistä kertaa ympäristöasiat kirjatuksi ESC:n tulevaan strategiaan, jota uusi hallitus alkaa rakentamaan.

– Olen todella iloinen että asia on kirjattu ja ongelmat tunnistettu ja jopa hyväksytty. Nyt kun saimme ympäristöasiat lopultakin kirjattua suunnitelmiin, on se ensi askel urheilulajimme toiminnan varmistamisessa. Nyt alkaa yhteinen ratkaisujen etsiminen ja se on jo iso askel. Eri liitot ovat painiskelleet yksin etsien ratkaisuja, mutta nyt alkaa yhteistyö, iloitsee seminaarin osallistuva SAL:n ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Jorma Jussila.