Liikkuvan maalin MM-kilpailut 24.-29.8. Vierumäellä ovat tärkeät lajille ja Suomelle: ”Pystymme näyttämään Vierumäen mahdollisuuksia muille”
20.8.2009 klo 12:00

Toista kertaa erillisenä tapahtumana järjestettävät liikkuvan maalin MM-kilpailut keräävät 69 urheilijaa 13 maasta Heinolan Vierumäelle 24.-29. elokuuta. Kilpailuiden järjestelyt ovat aikataulussa ja suorituspaikat Vierumäellä kunnossa.

– Paikkana Vierumäki on ihan fantastinen. Näiden kisojen iso merkitys Suomelle on, että pystymme näyttämään Vierumäen paikkaa ja mahdollisuuksia muille. Lisäksi tämä on vuoden 2012 ilma-aseiden EM-kilpailuja ajatellen hyvä alkustartti, pieni kenraaliharjoitus, Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton (ISSF) liikkuvan maalin komitean puheenjohtaja Pekka Kuusisto sanoo.

Suomalaiset onnistuivat heinäkuun EM-kilpailuissa voittamaan liikkuvassa maalissa mitaleja sekä joukkue- että henkilökohtaisessa kilpailussa. Kuusisto toivoo samantapaista saalista myös MM-kotikisoista, joihin osallistuu 69 urheilijaa 13 maasta. Startteja on yhteensä noin 200.

– Olisin odottanut isompaa osallistujamäärää. Varmasti eniten talous vaikuttaa siihen. Liikkuva maali ei ole olympialaji, mikä näkyy selkeästi liittojen toiminnassa. Suomi on kaukana Euroopan keskeltä ja meille on kallista matkustaa, Kuusisto miettii.

Olympiaohjelmasta poistumisen jälkeen MM-kilpailuiden merkitys liikkuvalle maalille lajina on Kuusiston mukaan elintärkeä.

– Jokavuotinen MM-kilpailu on ainoa mahdollisuus, että laji voidaan pelastaa ja harrastajamäärää lisätä. Muutamissa vanhoissa maissa kuten Ranskassa lajin harrastajia on enää vähän, samoin USA:ssa. Toisaalta on tullut uusia maita kohtuullisen mukavasti Aasiasta, jossa lajin pariin on tullut nuoria. En ole kovin pessimistinen tulevaisuuden suhteen, Kuusisto sanoo.

Suomen joukkue liikkuvan maalin MM-kilpailussa Suomen Urheiluopiston Vierumäki Areenassa 24.-29.8.2009.

10 m ilmakivääri ja 50 m pienoiskivääri, liikkuva maali, normaali- ja sekajuoksut, miehet: Krister Holmberg Raseborgs Skyttar, Vesa Saviahde Pohjois-Hämeen Ampujat (Tampere) ja Staffan Holmström Raseborgs Skyttar.

10 m ilmakivääri ja 50 m pienoiskivääri, liikkuva maali, normaali- ja sekajuoksut, pojat: Sami Heikkilä Kymppi-64 (Kangasala), Tomi-Pekka Heikkilä Kymppi-64 ja Mårten Westerlund Raseborgs Skyttar.

10 m ilmakivääri, liikkuva maali, normaali- ja sekajuoksut, naiset: Marika Salminen Kosken Tl Eränkävijät, Tiina Aalto Suomen Metsästysyhdistys (Helsinki) ja Sirkka Savukari Etelä-Saimaan Ampujat (Lappeenranta).

10 m ilmakivääri, liikkuva maali, normaali- ja sekajuoksut, tytöt: Micaela Qvarnström Raseborgs Skyttar.

Liikkuvan maalin MM-kilpailun ohjelma 24.-29.8.2009

Maanantai 24.8.
– 10m ilmakivääri, 40 ls (sekajuoksut), miehet
– 10m ilmakivääri, 40 ls (sekajuoksut), pojat