Kai Jahnsson toinen vakiopistoolin Eurooppa-cupin finaalissa
13.9.2009 klo 12:00

Kai Jahnsson ampui uusinnalla toisen sijan vakiopistoolin Eurooppa-cupin finaalissa Sveitsin Thunissa sunnuntaina 13. syyskuuta. Jahnsson ja Norjan Pål Hembre laukoivat 570 pistettä 60 laukauksen kisassa. Jahnsson voitti viiden laukauksen uusinnan 48-47. Vakiopistoolin finaalin voitti 572 pisteellä Tanskan 28-vuotias Rene Vogn, joka on vakiopistoolin vuoden 2002 MM-kultamitalisti.

Helsinkiläistä Poliisien Ampumaseuraa edustava 44-vuotias Kai Jahnsson onnistui mainiosti iso- ja vakiopistoolin Eurooppa-cupin finaalissa. Hän ampui vakiopistoolilla 570 pistettä ja toisen sijan tänään sekä laukoi isopistoolilla 581 pistettä ja kolmannen sijan eilen. Jahnssonin viikonvaihteen kruunasi vakiopistoolin toisen sijan uusinta, jossa hän voitti Pål Hembren 48-47.

– Hyvä fiilis, kun tein molemmissa kisoissa hyvän tuloksen. Tänään vähän hapuilin 20 sekunnin sarjoissa, mutta muuten kisa oli ok. Uusinta oli loistava. Pål oli aivan myrtynyt. Taisi olla neljäs uusinta hänen kanssaan ja taas voitin. Tosi loistava kauden päätös, helsinkiläinen Jahnsson tuuletti kisan jälkeen.

Eurooppa-cupin finaalin kolme paras ansaitsivat palkintorahan lisäksi paikan ensi vuoden finaaliin, joka todennäköisesti ammutaan Suomen Urheiluopiston Vierumäki Areenassa. Jahnsson otti finaalipaikan sekä iso- että vakiopistoolilla. Ari Meinander otti isopistoolin toisella sijallaan finaalipaikan eilen.

– Palkinnot täältä pelastavat monta asiaa kotimaassa. Ensi vuoden Eurooppa-cupista en osaa sanoa. Ainakin finaalipaikat olen nyt hoitanut, joten pystyn keskittymään päälajeihini. Ensi vuoden päätavoitteeni on MM-kilpailu ja siellä olympialajit, Jahnsson sanoi.

Jahnsson kilpaili ilma- ja vapaapistoolilla 2008 olympialaisissa Pekingissä. Vapaapistoolissa hän oli 21:s 553 pisteellä ja ilmapistoolissa 29:s 574 pisteellä. Lontoon 2012 olympialaisten maapaikkojen jako alkaa MM-kilpailussa ensi vuonna.

Ampumaurheiluliiton iso- ja vakiopistoolin lajivalmentaja Marko Leppä oli todella tyytyväinen joukkueensa suoritukseen Eurooppa-cupin finaalissa. Suomalaiset ampuivat kuudesta mitalista kolme: kaksi hopeaa ja yhden pronssin.

– Olen tyytyväinen. Mitalistien lisäksi myös muut suomalaiset ampuivat hyvin. Lisäksi Suomella oli suurin joukkue finaalissa. Se on tavoitteena myös ensi vuonna, Marko Leppä sanoi.

– Joukkueen ensi vuoden tavoitteena on menestyä MM-kisoissa niin henkilökohtaisissa kilpailuissa kuin joukkuekilpailuissa. Tietenkin myös Eurooppa-cupin finaali Vierumäellä on tärkeä kilpailu.

Iso- ja vakiopistoolin Eurooppa-cupin finaali, Thun, Sveitsi, 12.-13.9.2009.

Vakiopistooli, 60 ls: 1) Rene Vogn Tanska 572, 2) Kai Jahnsson Suomi 570 / 48 uusinnassa toisesta sijasta, 3) Pål Hembre Norja 570 / 47, …7) Ari Meinander Suomi 562, …15) Jorma Jäntti Suomi 544.