Suomen Paralympiakomitea satsaa vahvasti nuoriin urheilijoihin: Tie Tähtiin-järjestelmä rekrytoi ja kehittää
21.10.2009 klo 12:00

Suomen Paralympiakomitea satsaa aiempaa vahvemmin uusien urheilijoiden rekrytointiin ja nuorten urheilijoiden polun tukemiseen matkalla kohti vammaisurheilun huippua. Uusia paralympiamenestyjiä etsii ja tukee vuonna 2007 käynnistynyt Tie Tähtiin-järjestelmä, joka jalkautuu nyt käytäntöön eri tapahtumissa.

Uusien urheilijoiden rekrytointi ja nuorten urheilijoiden urallaan eteenpäin auttaminen on iso osa Paralympiakomiteassa elokuussa aloittaneen kehittämispäällikkö Tommi Ojasen toimenkuvaa. Suomen hyvästä paralympiamenestyksestä huolimatta Ojanen näkee vieläkin paljon kehittämisen varaa.

– Paralympiamenestyksen kannalta emme ole vielä läheskään tehneet kaikkea mahdollista. Kehittämispäällikkönä näen, että meillä on mahdollista parantaa toimintaamme ja järjestelmäämme suuntaan, jossa pystymme etsimään ja kohdentamaan tukea niille urheilijoille, joilla on motivaatio ja mahdollisuus menestyä kansainvälisellä tasolla, Ojanen sanoo.

Ensimmäisiä haasteita on myös luoda verkosto, jonka kautta kaikki halukkaat saataisiin toimintaan mukaan.

– Tavoitteemme on tavoittaa myös minimivammaiset, että he tietäisivät olevansa oikeutettu paralympiaurheilijan statukseen.

Kesälajien Tie Tähtiin-päivä lauantaina Liikuntamyllyssä

Tie Tähtiin jalkautuu käytäntöön seuraavaksi Helsingissä Liikuntamyllyssä lauantaina 24. lokakuuta, jolloin kello 10-14 on mahdollisuus kokeilla muun muassa ratakelausta, yleisurheilun heittolajeja, maalipalloa, judoa, pyörätuolirugbyä, pyörätuolikoripalloa, pyörätuolitennistä ja jousiammuntaa.

Talvilajien osalta Tie Tähtiin-päivä on 21. marraskuuta Helsingissä Ylläshallissa, jossa maastohiihdon lisäksi pääsee kokeilemaan kelkkajääkiekkoa ja pyörätuolicurlingia.

Lisäksi Tie Tähtiin on mukana Tampereen Pirkkahallissa Apuväline09-messujen yhteydessä järjestettävässä Liikuntamaa-tapahtumassa 5.-7.11. sekä Jyväskylässä Junior Games-tapahtumassa 25. marraskuuta. Tie Tähtiin –järjestelmän kummina on Pekingin paralympialaisiin uransa päättänyt keihäänheittäjä Markku Niinimäki.

Lisätietoja: kehittämispäällikkö Tommi Ojanen, 044 595 0617, tommi.ojanen@paralympia.fi

Lisätietoja Tie Tähtiin-järjestelmästä http://www.paralympia.fi/index.php?id=47