ADT: Testitietojen julkistaminen lisää antidopingtyön avoimuutta
10.11.2009 klo 12:00

Hiihtäjä Aino-Kaisa Saarinen ilmoitti maanantaina julkistavansa dopingtestitietonsa omilla kotisivuillaan. Saarinen haluaa näin lisätä urheilua seuraavan yleisön tietoisuutta tehtävien testien määrästä ja osoittaa, että puhdas urheilija menestyy. Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry:n pääsihteeri Pirjo Ruutu pitää Saarisen tekoa rohkeana ja ennakkoluulottomana.

– Testitietojen julkistaminen lisää antidopingtyön avoimuutta. Uskon, että urheilijoiden oma-aloitteisesti julkistamat testitiedot konkretisoivat antidopingtyötä ja osaltaan kannustavat nuoria urheilijoita sitoutumaan yhä aktiivisemmin puhtaaseen urheiluun ja reiluun peliin, Pirjo Ruutu toteaa.

Urheilija itse voi julkistaa testitietonsa, Testausorganisaatiota sitoo luottamuksellisuus. Ruutu uskoo Saarisen esimerkin kannustavan muitakin urheilijoita julkistamaan testitietonsa.

– Urheilija voi käyttää testitilastojaan käyntikorttina esimerkiksi sponsorineuvotteluissa. Useat huippu-urheilijat ovat myös allekirjoittaneet ADT:n Puhtaasti paras -ohjelman vetoomuksen, jonka osallistujat tukevat puhdasta urheilua ja reilua peliä. On hyvä kuitenkin muistaa, että dopingtestitilastot ovat henkilökohtaisia tietoja, joita kaikki eivät halua julkistaa.

Dopingtestaus on osa urheilijan arkea. Huippu-urheilijan tulee olla päivittäin tavoitettavissa dopingtestiin. Testausjärjestelmä perustuu aina yllätyksellisyyteen. Urheilijan antamasta päivittäisestä tunnin aikarajasta huolimatta hän ei koskaan tiedä, milloin dopingtestaajat tulevat. Testimäärät vaihtelevat niin kilpailuissa kuin niiden ulkopuolella. ADT:n lisäksi suomalaisia urheilijoita testaavat myös kansainväliset lajiliitot ja Maailman Antidopingtoimisto WADA.

Lähde: Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry:n tiedotus