Joulutervehdys
21.12.2009 klo 12:00

Hyvät ampumaurheilun ystävät!

Suomen Ampumaurheiluliiton 90. toimintavuosi on pian loppumaisillaan. Juhlavuoteen on sijoittunut monia ikimuistoisia ja merkittäviä asioita. Joukossa on ollut raskaitakin hetkiä, mutta onneksi myös paljon ilon hetkiä, joiden avulla on jaksettu uurastaa.

Mietteliäiksi on meidät ehkä kaikkein eniten kuluneen juhlavuoden aikana saanut uusi aselakiesitys, jonka eteen monet yksittäiset henkilöt, seurat ja yhteisöt ovat kantaneet kortensa kekoon turvatakseen hienon harrastuksemme. Ponnistelunne ja yhdessä tehty työmme tässä kohdin ei ole ollut turhaa. Toivon ja uskon hartaasti päättäjien ymmärtävän, mistä vastuullisessa ja järjestäytyneessä urheiluharrastuksessamme on kysymys tarkastelleessaan muutosesityksiämme lakiesitystä muokatessaan. Niin viranomaiset kuin me ampumaharrastajat olemme saman tavoitteen edessä miettiessämme keinoja, joilla vähennetään aseiden kulkeutuminen vastuuntunnottomien ihmisten käsiin.

Minulle itselleni niitä ilon hetkiä olivat mm. kakkukahvit ja alueelliset seuratapaamiset, joissa saimme Teitä tavata, kertoilla kuulumisia ja vaihtaa ajatuksia. Tapasimme vuoden aikana reilut kaksituhatta urheilijaa ja valmentajaa kilpailutapahtumissa, 71 seuraa ja 160 seuratoimijaa Hyvä Seura – aluetapaamisissamme. Itse varsinaisen pääjuhlaviikonlopun aikana väkeä parhaimmillaan oli paikalla Vierumäellä reilut 350 ampumaharrastajaa aina Lapista Hankoon saakka. Sanoinkin jollekulle tunnelmia kysyneeltä, että tuntuu hienolta olla Suomen Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtajana. Se tunne syntyi kun näki ihmisten halun tulla yhteen ja olla yhdessä sekä ennen kaikkea toimia yhdessä tulevaisuuteen katsoen. Siinä tavallaan kävi toteen yksi liittomme perustajien peruskirjaan kirjoittamista tavoitteista: veljestyttää kaikki ammunnanharrastajat.

Tuleva vuosi tulee varmasti olemaan mielenkiintoinen monella tavalla. Olemme liiton toimistossa pyrkineet valmistautumaan siihen mahdollisimman hyvin. Toivonkin, että seuroista osallistuttaisiin tuleviin koulutus- ja valmennustilaisuuksiin, koska niistä on saatavilla parhaimmat eväät ja taidot sekä tiedot koskien mahdollisia tulevia muutoksia ja linjauksiamme. Osallistumalla ja aktiivisesti yhdessä toimimalla pystymme varmistamaan osaamisemme ja toiminnan jatkumisen entistä ehompana sekä osoitamme niin vastuun kantoa kuin myös toimintamme järjestäytyneisyyttä. Pienenä mainospalana suosittelisin osallistumista uuteen Ampumakortti-koulutukseemme. Päivitetyimmät tiedot löytyvät internet- sivuiltamme.

Nöyrimmät kiitokset liittohallituksen ja koko liiton toimiston puolesta Teille kaikille toimistanne ampumaurheilun parhaaksi, lämpimät kiitokset myös kauttanne kaikille toimintaamme tukeneille tahoille!

Päätän tervehdykseni Edgar Guestin ajatelmiin: ”Ihminen on parhaimmillaan kohti vuoden loppua; hän on melkein sellainen kuin hänen tulisi olla kun joulun aika on täällä. Hän ajattelee enemmän muita kuin hän on tehnyt kuukausiin, ja lasten nauru on ilo, jonka takia kannattaa nähdä vaivaa.” Voisihan tämä olla arkipäivääkin!

Rauhallista Joulua ja Menestyksekästä Uutta Vuotta 2010!

Suomen Ampumaurheiluliitto

psta