Ampumaratalaki eduskuntaan syyskuussa
7.3.2010 klo 12:00

Ampumaratalaki on valmis eduskuntakäsittelyyn syyskuussa, totesi sisäasiainministeriön poliisiosaston projektipäällikkö Mika Lehtonen Ampumaratojen tulevaisuus –seminaarissa Helsingin Messukeskuksessa perjantaina 5. maaliskuuta. Nykysäännökset ovat lähes sadan vuoden ikäisiä, kun asetus ampumaratojen laittamisesta ja kunnossapidosta on astunut voimaan 21.1.1915 sekä senaatin päätös ampumaratojen laittamisesta ja kunnossapidosta on astunut voimaan 25.7.1916.

Sisäasiainministeri Anne Holmlund asetti hankkeen uudistamaan ampuma-aselakia ja ampumarata-lakia 29.9.2008. Ampuma-aselaki on nyt eduskuntakäsittelyssä.

Ampumaratalainsäädäntöä valmistelevat Mika Lehtosen johdolla Liisa Timonen (Poliisihallitus), Susanna Wähä (ympäristöministeriö), Sauli Härkönen (Metsästäjäin Keskusjärjestö), Pauli Partanen (Suomen Metsästäjäliitto), Arto Pulkki (Reserviläisurheiluliitto), Jorma Riissanen (Suomen Ampumaurheiluliitto), Hannu Tolonen (opetusministeriö), Markku Tuominen (Keski-Uudenmaan poliisilaitos) ja Vesa Valpasvuo (Kuntaliitto). Lisäksi ryhmään kuuluu asiantuntija puolustusministeriöstä.

Mika Lehtosen esityksen videon löydät täältä. Hänen power point -esityksensä löydät täältä. Videota ja esitystä yhtä aikaa seuraavalla Mika Lehtosen puheenvuorosta saa hyvän käsityksen.

Ampumaratojen tulevaisuus -seminaarin järjestivät Ampumaharrastusfoorumi, Suomen Messut Oy ja Sevent Oy Helsingin Messukeskuksessa 5. maaliskuuta.