Pääkaupunkiseudun ulkoampumaratahanke on vuosikymmenen urakka
7.3.2010 klo 12:00

Pääkaupunkiseudun ulkoampumaratahanke on vuosikymmenen urakka. Pelkkä radan kaavoitus vie aikaa vähintään 5-10 vuotta, totesi Uudenmaan liiton aluesuunnittelusta vastaava johtaja Riitta Murto-Laitinen Ampumaratojen tulevaisuus –seminaarissa Helsingin Messukeskuksessa perjantaina 5. maaliskuuta.

Ensin ulkoampumarata pitäisi saada maakuntakaavaan. Sen jälkeen se pitäisi merkitä kunnan yleis- ja asemakaavaan.

– Eri kaavatasoja voidaan valmistella rinnan, mutta yleis- ja asemakaavaa ei kuitenkaan voida hyväksyä ennen maakuntakaavan vahvistamista. Kaavoituksen lisäksi ampumarata tarvitsee ympäristöluvan. Aikaa on varattava vähintään 5-10 vuotta, johtaja Riitta Murto-Laitinen totesi.

Uudenmaan liitto on uudistamassa maakuntakaavaa koko Uudenmaan alueelle. Päätös kaavatyön käynnistämisestä on tehty kesäkuussa 2007. Maakuntahallituksen hyväksyivät osallistumis- ja arviointisuunnitelman toukokuussa 2009. Kaavan lopullisesta sisällöstä päätetään 2011.

Riitta Murto-Laitisen esityksen videon löydät täältä. Hänen power point -esityksensä löydät täältä. Videota ja esitystä yhtä aikaa seuraavalla Riitta Murto-Laitisen puheenvuorosta saa hyvän käsityksen.

Ampumaratojen tulevaisuus -seminaarin järjestivät Ampumaharrastusfoorumi, Suomen Messut Oy ja Sevent Oy Helsingin Messukeskuksessa 5. maaliskuuta.