Haulikkolajien Dorchesterin-maailmancupin vanhin kilpailija 75-vuotias ja nuorin 14-vuotias
10.5.2010 klo 12:00

Ampumaurheilu sopii kaikenikäisille, todistaa osanottajalista haulikkolajien Dorchesterin-maailmancupissa Isossa-Britanniassa Englannissa 13.-19. toukokuutta. Kisan vanhin osanottaja on 75-vuotias kanadalainen skeettari Fritz Altmann ja nuorin 14-vuotias slovakialainen kaksoistrappari Filip Praj.

14-vuotias, 13. kesäkuuta 15 vuotta täyttävä slovakialainen Filip Praj ampuu jo kolmatta kauttaan kaksoistrapin maailmancupissa. Ensimmäisen maailmancupinsa hän on ampunut 2008 Serbian Belgradissa. Praj oli viime vuonna kaksoistrapin nuorten EM-kisassa Kroatian Osijekissa neljäs 180 (138+42) kiekolla ja nuorten MM-kisassa Slovenian Mariborissa kuudes 137 kiekolla.

75-vuotias kanadalainen skeettari Fritz Altmann on Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton (ISSF) tietojen mukaan ampunut ensimmäisen MM-kilpailunsa 1981 Tucumanissa Argentiinassa. Ensimmäisessä MM-kisassaan hän sijoittui seitsemänneksi 194 kiekolla 200 kiekon kilpailussa. Uransa aikana, tähän mennessä, hän on ampunut kaksi kertaa finaalissa maailmancupissa. Hänen viimeinen finaalipaikkansa on vuodelta 2002 Santo Domingosta, jossa hän 67-vuotiaana rikkoi 145 (122+23) kiekkoa ja sijoittui kuudenneksi.

Suomella on 17 ampujan joukkue Dorchesterin-maailmancupissa.