Krister Holmberg toisena ilmakiväärin normaalijuoksuissa Münchenissä
4.6.2010 klo 12:00

Krister Holmberg on toisena liikkuvan maalin ilmakiväärin normaalijuoksujen kisassa avauspäivän jälkeen Saksan Münchenissä perjantaina 4. kesäkuuta. Raseborgs Skyttaren 38-vuotias Holmberg tähtäsi 293 pistettä hitaiden juoksujen 30 laukauksella. Kisaa johtaa Tshekin Miroslav Janus 295 pisteellä.

Kangasalalaisen Kymppi -64:n 20-vuotias Tomi-Pekka Heikkilä ampui 287 pistettä ja on toisena poikien kilpailussa. Venäjän 19-vuotias Mihail Azarenko laukoi 291 pistettä ja hän johtaa neljällä pisteellä.

– MM-joukkue alkaa jo hahmottua, vaikka meillä on vielä Suomessa yksi kisa ennen valintoja (Ampumaurheiluliiton hallitus kokoontuu 22.6.), totesi liikkuvan maalin lajien valmentaja Ville Häyrinen.

Krister Holmbergin kisat miehissä sekä Tomi-Pekan ja Samin kisat poikien sarjassa ovat sujuneet täällä ihan hyvin. Miehissä Vesa Saviahde ja Niklas Hyvärinenkin alkavat jo löytää kymppejä. Muilla on aika vaikeata. Heillä on näyttöpaineita ja yritys on sen mukainen.

Liikkuvan maalin ampujien kauden päätapahtuma on 50. Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton MM-kilpailu Saksan Münchenissä heinä-elokuun vaihteessa. Suomalaiset ovat menestyneet loistavasti viimeisissä arvokilpailuissa. Juniorit voittivat neljä mitalia ilma-aseiden EM-kisassa Norjan Meråkerissa maaliskuussa, kun Tomi-Pekka Heikkilä ampui hopeaa sekajuoksuissa ja pronssia normaalijuoksuissa sekä pojat laukoivat kultaa sekajuoksuissa ja hopeaa normaalijuoksuissa. Liikkuvan maalin ilma- ja pienoiskiväärilajien MM-kisassa Suomen Urheiluopiston Vierumäki Areenassa elokuun lopussa 2009 suomalaiset voittivat yhteensä kymmenen mitalia: 9 hopeaa ja pronssin.

– Taitaa tosin valmentajalle olla vähän töitä vielä luvassa, että saadaan Jani Suorannan ammunta kasaan ja Sami Heikkilä parempiin tuloksiin, Ville Häyrinen asetti itselleen kesätyön.

– Miesten tekeminen on kyllä kunnossa. Kisakokemusta vain uupuu.

Miehet ja pojat ampuvat ilmakiväärin normaalijuoksujen 30 laukauksen nopeat juoksut huomenna lauantaina.

Kansainvälinen liikkuva maalin kilpailu, München, Saksa, 2.-5.6.2010.

Liikkuva maali, 10m ilmakivääri, 60 ls (normaalijuoksut), miehet, tilanne 1/2 päivän jälkeen: 1) Miroslav Janus Tshekki 295, 2) Krister Holmberg Suomi 293, 3) Bedrich Jonas Tshekki 291, 4) Vesa Saviahde Suomi 290, …12) Niklas Hyvärinen Suomi 285, …15) Staffan Holmström 282, …18) Paavo Myllymäki Suomi 279, …28) Vesa-Matti Sallinen Suomi 265.

Liikkuva maali, 10m ilmakivääri, 60 ls (normaalijuoksut), pojat, tilanne 1/2 päivän jälkeen: 1) Mihail Azarenko Venäjä 291, 2) Tomi-Pekka Heikkilä Suomi 287, …4) Sami Heikkilä Suomi 280, …8) Jani Suoranta Suomi 277, …11) Jarmo Toiva Suomi 275.