Leena Paavolainen: Ei virallista tulos- eikä sijoitustavoitetta
24.6.2010 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtajan Leena Paavolaisen mukaan Venäjän Kazanissa järjestettäviin haulikkolajien EM-kisoihin ei ole asetettu virallista tulos- eikä sijoitustavoitetta.

Syynä tähän on se, että heinä-elokuussa järjestetään Saksan Münchenissä MM-kilpailut, jotka ovat Leena Paavolaisen mukaan ”selkeä kauden päätavoite”. Kyseessä ovat Kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n kaikkien lajien 50. MM-kilpailut, jotka alkavat 29. heinäkuuta ja päättyvät elokuun 11. päivänä.

– EM-kisat toimivat välitsekkauksena ja hyvänä välietappina matkalla Saksaan, jonne huippukunto pyritään ajoittamaan. Katse on selkeästi siellä, Paavolainen sanoo.

Näin on myös kahden vuoden takaisella trapin olympiavoittajalla Satu Mäkelä-Nummelalla, joka Paavolaisen mukaan hakee Kazanista finaalipaikkaa ja siten ”hyvää starttia MM-kisojen alle”.

– Ja esimerkiksi skeet-ampujat Marko Kemppainen ja Heikki Meriluoto ovat päättäneet jo hyvissä ajoin, etteivät lähde EM-kisoihin.

Osalle suomalaisista EM-kisat toimivat lisänäyttöpaikkana MM-kisoihin.

Haulikkolajien EM-kilpailut järjestetään Venäjän Kazanissa 29.6.-3.7.

– Olosuhteet ovat kaikille uudet, meillä ei ole aiempaa kokemusta paikkakunnasta. Varmasti siellä on hienot radat. Pitkä matka on yksi haasteista, Paavolainen sanoo.

Teksti: Lassi Palo