ISSF:n yleiskokous aloittaa MM-kisaurakan
28.7.2010 klo 12:00

Vuoden 2010 Kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n kaksipäiväinen yleiskokous alkoi tänään Mynchenissä sopuisissa merkeissä. Yleiskokous järjestään perinteisesti MM-kilpailujen yhteydessä. Kilpailujen avajaiset ovat tulevana perjantaina. Tämän vuotuisessa yleiskokouksessa päällimmäisimpinä ovat asioina ovat henkilövalinnat, jotka tapahtuvat toisena kokouspäivänä.

Suomella on hyvä edustus Kansainvälisen ampumaurheiluliiton elimissä, sillä ISSF:n urheilijavaliokunnan puheenjohtajana Juha Hirvi istuu myös liiton hallituksessa. ISSF:n valtuustossa puolestaan Suomella on edustus Liikkuvan maalin lajikomitean puheenjohtajuuden kautta, sillä puheenjohtajana toimii Pekka Kuusisto. Lisäksi ISSF:n Statutes and Eligibility Komiteassa istuu toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi.

Tänään alkaneessa kokouksessa Suomen virallista ääntä käyttävät puheenjohtaja Mikko Nordquist ja toiminnanjohtaja.

Yleiskokouksen avasi kansainvälisen olympiakomitean jäsen Thomas Bach, joka tervehdyksessään iloitsi että Myncheniin on kokoontunut sekä yleiskokoukseen että itse MM-kilpailuihin ennätyksellinen osasanottajajoukko. Yleiskokouksessa oli edustettuna kaikkiaan 114 maata ja kilpailijoita tulee 104 maasta noin 2600 urheilijaa. Molemmat ovat osanottaja määrältään ennätykselliset.

Urheiluaseiden ja välineiden kuljetus puhutti

Kansainvälinen liitto hyväksyi Suomen Ampumaurheiluliiton esityksen, jossa ISSF yhteistyössä KOK:n kanssa alkaa selvittää urheiluaseiden ja muiden ampumaurheilutarvikkeiden iltateitse tapahtuvan kuljetuksen varmistamisen. Nyt jotkin lentoyhtiöt ottavat välillä rajoitetusti Ampujien urheiluvälineitä mukaan. Onpa jopa tapahtunut että välineet ovat jääneet välilaskukentällekin. Liiton esityksessä esitettään myös, että ampumaurheilussa käytettävät välineet tulee rinnastaa muihin normaaleihin  urheiluvälineisiin ja niihin tulee olla selkeät ja yhtenäiset ohjeet ja määräykset. Tilanteen huolestumisen aiheutti maaliskuussa 2010 EU:n uusi säädös.

–          Me Suomessa olemme onneksi päässeet Trafin kanssa asiassa yhteisymmärrykseen, mutta nyt asiaan tulee puuttumaan ISSF yhdessä KOK:n kanssa. Järjestöt aloittavat neuvottelut ICAOn ja  IATAn kanssa. Näin pyritään saamaan kansainvälisesti yhtenäinen ratkaisuaikaan ja se on hyvä asia, kommentoi asiaa toiminnanjohtaja.

Kokous jatkuu huomenna, jolloin vuorossa ovat henkilövalinnat.  ISSF:ää tulee jatkossakin johtamaan meksikolainen Olegario Vazques Rana, sillä hän on ainoa ehdokas puheenjohtajaksi. Neljästä varapuheenjohtajasta tuleekin jo äänestys, sillä ehdokkaita on on mm. Euroopasta, Oseaniasta, Amerikasta, Afrikasta  ja Aasiasta enemmän kuin paikkoja. Tilanteen tekee kimurantiksi se, että maat voivat esittää omia ehdokkaittaan eikä nykysääntöjen mukaan maaosan liiton puheenjohtajalla ole selkeää mandaattipaikkaa. Eurooppalaisia kandidaatteja varapuheenjohtajaksi  ovat Venäjän ja ESC:n puheenjohtaja Vladimir Lisin ja italialainen Luciano Rossi.

Suomen Ampumaurheiluliitto on esittänyt ISSF:n komiteoihin yhteensä kuuta edustajaa. Lisäksi SAL esittää Juha Hirveä ja Pekka Kuusistoa jatkamaan komiteoidensa  puheenjohtajina.