Olegario Vazquez Rana jatkaa ISSF:n puheenjohtajana
29.7.2010 klo 12:00

Kansainvälisen ISSF:n yleiskokouksen toisen päivän esityslista koostui lähinnä henkilövalinnoista. Valinnat sujuivat lähes yllätyksettä. ISSF seuraavat 4 vuotta johtaa nykyinen puheenjohtaja Olegario Vazquez Rana Meksikosta, sillä hänelle ei ollut vastaehdokkaita.

ISSF:n yleiskokouksen toinen päivä sujui lähes yllätyksittä. Puheenjohtajaksi valittiin yksimielisesti puheenjohtaja Olegario Vazquez Rana Meksikosta. Pienenä yllätyksenä voidaan toki pitää sitä, että ESC:n varapuheenjohtaja Luciano Rossi valittiin yhdeksi neljästä varapuheenjohtajaksi peitoten ESC:n nykyisen puheenjohtajan Venäjän Vladimir Lisinin.

Ylivoimaisesti eniten ääniä varapuheenjohtajaksi sai kuwaitilainen sheikki Salman Al-Sabah 238ääntä, Luciano Rossin äänimäärä oli 217. Muut kaksi varapuheenjohtajan paikkaa täyttivät Gary Andersson (USA) ja Mehmed Wadhan (Egypti).

–          Tämä on erityinen päivä minulle. Olen ollut ampumaurheilussa mukana nuoresta pojasta lähtien saanut johtaa tätä liittoa nyt usean vuoden ajan. Ampumaurheilu on minulle kuin oma lapsi. Haluan nähdä hänen varttuvan ja kasvavan. Haluan olla tukemassa ja auttamassa sekä kehittämässä lajiamme. Suurin lahja jonka olen saanut tänään, on teidän luottamuksenne. Te ampumaurheiluperheen jäsenet annatte minulle voimaa samoin kuin saan sitä omalta perheeltäni. Parasta mitä voin tehdä tässä tehtävässä on edistää ja auttaa ampumaurheilun kehittymistä urheilulajina, kiitti uudelleen puheenjohtajaksi valittu Olegario Vazquez Rana, joka on myös kansainvälisen olympiakomitean jäsen myös.

Pekka Kuusisto jatkaa Liikkuvan maalin komitean puheenjohtajana

Pekka Kuusisto valittiin myös yksimielisesti Liikkuvan maalin komitean puheenjohtajaksi. Kuusistolle tehtävä on jatkopesti. Kuusiston mukaan liikkuvan maalin kilpailua ollaan kehittämässä ja se on tulossa mahdollisesti uudeksi lajiksi World Gamesíin.

ISSF uudistaa sääntönsä vuoteen 2012 mennessä

ISSF aloittaa sääntöjensä päivittämisen MM-kisojen jälkeen välittömästi. Uudistukseen tulevat sekä ISSF:n perus- ja yleissäännöt sekä kilpailullisia seikkoja koskevat säännöt. Uusien sääntöjen on tarkoitus olla keväällä 2012, jolloin seuraava yleiskokous kokoontuu Lontoseen olympialaisten esikisojen yhteydessä.

–          Sääntömme ovat peruja 1980 luvulta ja niitä on osin muutettu sitten välillä. Nyt on kuitenkin maailmakin muuttunut ja meidän tulee uudistaa säännöt. Toivommekin kansanllisten liittojen olevan aktiivisia tässä asiassa ja lähettävän ISSF:n toimistoon paljon hyviä uudistuksia, toivoi asiaa valmisteleva varapuheenjohtaja Gary Andersson.

Kokouksen yhteydessä oli vain yksi kisavalinta. Kisavalinta koski vuoden 2013 haulikon MM-kilpailuja. Valituksi tuli Peru. Kokouksessa kuultiin myös raportti Lontoon olympialaisten järjestelyistä. Kisat tulevat olemaan ns. kaupunkikisat, sillä ampumarata sijaitsee keskellä asustusaluetta. Ampumaurheilussa olympialaisissa kilpaillaan 28.7-5.8.2012 välisenä aikana.

Yleiskokouksessa valittu uusi ISSF:n valtuusto, johon kuuluu 15 valitun jäsenen lisäksi myös lajikomiteoiden ja urheilijakomitean puheenjohtaja, aloitti heti työskentelynsä. Se valitsee loput ISSF:n hallituksen jäsenet sekä jäsenet laji yms. komiteoihin.

Eniten ääniä valtuustoon keräsi yllättäen MM2010 kisojen pääsihteeri Jörg Brokamp. Hän toimii myös ESC:n pääsihteerinä.

ISSF:n hallitus, valtuusto ja komiteoiden puheenjohtajat valitsivat hallitukseen varapuheenjohtajien lisäksi valtuuston jäsenistä  David Parishin (GBR), Woo Jae Leen (KOR), Feng Lin (CHN), Carlos Bozan (PER) ja Rodrigo Mesa De Ruizin (ESP). Venäjän Vladimir Lisin hävisi hallituspaikan 4 äänellä.

Komiteajäsenyyksiä Suomeen saatiin vain kaksi ennakkokaavailuista huolimatta, kun valtuusto teki äänestykset. Lääketieteellisessä komiteassa jatkaa Hannu Järvinen ja Statutes and Eligibility komiteassa toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi. Järvinen sai täydet äänet ja Aarrekivi sai 32 ääntä. Lähimpänä komiteapaikka muissa valinnoissa oli Mikko Nordquist (10ääntä), joka jäi kuuden äänen päähän paikasta kiväärikomiteassa.

Urheilijat äänestävät Urheilijavaliokunnan jäsenistä kisojen aikana

Urheilijavaliokunnan jäsenet valitsevat urheiljat kisojen aikana. Urheilija ehdokkaita valiokuntaan 18, joista 4 valitsee urheilijat äänestyksellä ja 3 sekä puheenjohtajan ISSF:n hallitus. Nykyinen urheilijakomitean puheenjohtaja on Juha Hirvi, joka on myös uudelleen ehdokkaana. Hirvi voi olla edelleen mukana komiteassa, koska hän vielä kilpaili Pekingin olympialaisissa.

ISSF:n valtuusto: Jörg Brokamp GER, Alexandros Dimakakos (GRE), Rodrigo  Mesa De Ruiz (ESP), Feng Li (CHN), David Parish (GBR), Derek Ivy (GBR), Noboru Kikuchi (JPN), Woo Jae Lee(KOR), Jacques Trouve (FRA), Baljit Singh Sethi (IND), Robert Mitchell (USA), Carlos Bosa (PER), Rafael Guerra Mollinedo (CUB), Vladimir Lisin (RUS), Duaij Al-Otaibi (KUW).

Tekninen komitea: Max Mückl(GER)
Tuomarikomitea: Kerstin Bodin (SWE)
Statutes and Eligibility: Antonio Fernadez Arena (MEX)
Lääketieteellinen komitea: James Lally (USA)