Suomalaisampujat valmiina kauden päätavoitteeseen
29.7.2010 klo 12:00

Suomalaisurheilijat ovat valmiina aloittamaan ampumaurheilun kaikkien lajien MM-kilpailut Saksan Münchenissä.

”Odottavalla ja hyvillä mielin olemme. Kaikki on kunnossa ja viimeistelyleirit ovat sujuneet hyvin. Nämä ovat isot kisat, joissa on kova ja laaja taso varsinkin olympialajeissa. Meillä on ensimmäisenä päivänä heti kaksi vahvaa lajia”, joukkueen johtaja Leena Paavolainen viittaa miesten ilmakivääriin (Henri Häkkinen) ja naisten trapiin (Satu Mäkelä-Nummela).
Ampumaurheiluliiton virallinen tavoite 35 urheilijan joukkueelle on neljä mitalia ja neljä finaalipaikkaa.

Mäkelä-Nummela taistelee joka kiekosta

Olympiavoittaja Mäkelä-Nummelalla oli torstaina Münchenissä kahden treenipäivän jatkoksi ”ostospäivä”. Kaikki on kohdillaan kauden tärkeimmän kisan lähestyessä.
”Vaikka harjoituksissa olisi mennyt hyvin, ei pidä liian hyvällä mielellä lähteä kilpailuun. Joka kiekosta on taisteltava. Veikkaan, että seiskalla pitää alkaa tulos, jos finaaliin meinaa. Finaalipaikka on tavoitteena, mitalia en ole laittanut tavoitteeksi. Finaalissa 3-4 kiekon ero ei vielä ole mitään, se on niin arvaamaton”, orimattilalainen sanoi ja toivoi lähinnä tasapuolisia olosuhteita.

Häkkinen valmis urakoimaan

Henri Häkkinen kuuluu MM-kisojen urakoijiin, sillä hänellä on kiväärilajeissa edessä parin viikon aikana melkoinen ohjelma. Häkkinen urakoi kaikki kuusi kiväärin MM-lajia: hän kilpailee ilmakiväärissä, pienoiskiväärin 3 x 40 ls:n kilpailussa ja makuuasennon 60 laukauksen kilpailussa, 300 metrin kiväärin 3×40 laukauksen kilpailussa ja makuuasennon 60 laukauksen kilpailussa sekä 300 metrin vakiokiväärin 3 x 20 laukauksen kilpailussa.
”Ilmakivääri on se, millä odotusarvo on suurin. Yritän kuitenkin ampua järjestyksessä kaikki lajit niin hyvin kuin osaan. 300 metrin lajeja odotan eri tavalla, joukkue tuo siihen syvyyttä. Olympiapaikkoja olen yrittänyt olla miettimättä. Olen ajatellut niin, että ne tulevat kylkiäisinä”, Häkkinen sanoo.
Hollolassa asuva Häkkinen on viimeistelyssään keskittynyt lähinnä kevään aikana tulleen lihasjumin aukaisuun.
”Lähinnä hieronnalla, liikkumalla ja lepäämällä. Nyt olo tuntuu kohtuulliselta, se on tehty mitä tässä ajassa pystyy tekemään”, Häkkinen sanoo.
Myös Kai Jahnsson aloittaa MM-kilpailunsa lauantaina vapaapistoolin karsinnassa.
”Odotan hyvää suoritusta. Tulostaso tulee olemaan kova, omia ennätyksiä joutuu ampumaan, että sijoitukset olisivat toivottavia eli finaalisijoituksia”, Jahnsson sanoi.
Münchenissä jaetaan myös 69 ensimmäistä maapaikkaa Lontoon olympialaisiin. MM-kilpailuiden avajaispuheen pitää perjantaina Kansainvälisen olympiakomitean puheenjohtaja Jacques Rogge.