Tuloksen tekeminen keskiössä
29.8.2010 klo 12:00

Tulospalvelun pelaaminen on lähes yhtä tärkeää kuin itse ampumasuoritukset. Pohjoismaisten mestaruuskilpailuja ennen Vierumäellä tulospalvelumiehet prepattiin Sius Ascorin toimesta.

Vierumäki Areena elektronisten taululaitteiden hyödyntäminen täysipainoisemmaksi etenee. Alkuviikosta ennen PM-kilpailuja Sius Ascorin Michael Furrer aloitti tulospalvelun koulutuksen. Mukana olivat Olli Heikka Poliisien Ampumaseurasta sekä Lahden Ampumaseurasta Petri Sorsa, Tapio Jurvanen ja Sakari Paasonen.

Koulutuksen lähtökohtana oli, että samat miehet hoitavat myös kisojen tulospalvelun.

– Asiaa tuli alussa kuin saavista kaatamalla, mutta kun pääsimme itse asiaan ja rakentamaan käytännössä koko kisan alusta loppuun saakka alkoivat selkeytyä entistä paremmin, kertoi päävastuun kantanut Olli Heikka.

– Kyllä tässä pari pientä paniikkikohtausta meinasi tulla, kun ennen erästä kilpailua koko Siuksen ohjelma jumittui eikä mitään tapahtunut. Siinä aikamme pähkäiltyämme totesimme, että buutataan ja käynnistetään kone uudestaan, eihän siinä muutakaan voi koska kisan lakuun oli vain muutama minuutti.

Niin kone sitten käynnistettiin uudesta ja ohjelmat ajettiin ylös ja kaikki oli valmista ennen kisaa. Kisan aikana kaikki sujui kuin rasvattu.

– Ei tämä niin mystinen juttu ole olleenkaan kuin aluksi tuntui. Kisat ovat menneet ihan hyvin vaikka muutoksia joukkueisiin onkin jouduttu tekemään.

Seuraava vaihe tulospalvelun kehittämisessä on, että saamme tulokset vielä onlinena nettiin. Tällä hetkellä Siuksen ohjelma on lisensoitu niin että livenä tulokset saadaan suoraan vain Siuksen omien sivujen kautta. Nyt joudumme antamaan tulokset vielä pdf-muodossa. Nyt selvitetään, että lisenssitilanne niin että saamme tulokset omien sivujen kautta suorana Siuksen ohjelmasta ilman väliohjelmia. Sitten asiat alkavatkin olla siltä osin kunnossa, toteaa Olli Heikka.