Pauliina Frilander tähtäsi opiskelijoiden MM-kultaa
19.9.2010 klo 12:00

Perjantain ainoa suomalaissuoritus opiskelijoiden ampumaurheilun MM-kisoissa Puolan Wroclawissa ei jättänyt toivomisen varaa. Pieksämäen Seudun Ampujia edustava Pauliina Frilander oli tarkin naisten urheilukiväärin makuuasentokilpailussa ja vei kultaa tuloksella 593.

Slovakian Daniela Peskova ampui saman tuloksen. Kun napakymppien määräkin oli sama, päädyttiin uusintaan, jossa Pauliina Frilanderin hermo piti paremmin.

˗ Keli oli tänään huomattavasti parempi kuin eilisessä karsinnassa. Kisa meni kaiken kaikkiaan hyvin, vaikka toisen ja kolmannen sarjan välissä oli vaikeampi kohta, jolloin en saanut kunnon tuntumaa ammuntaan, kommentoi kauden parhaan tuloksensa ampunut kultamitalisti.

22-vuotias Frilander opiskelee Tampereen yliopistossa kolmatta vuotta monikielistä viestintää ja käännöstieteitä sekä saksan kieltä. Münchenissä elokuun alussa käydyissä ammunnan MM-kisoissa Frilander sijoittui vastaavassa kilpailussa 34:nneksi. Nyt hänen taakseen jäi useita Saksassa edelle sijoittuneita kilpailijoita.

Opiskelijoiden MM-kisat ovat kansainvälisen opiskelijaurheiluliiton FISU:n alaisia tapahtumia. Kisoja järjestetään joka toinen vuosi lajeissa, jotka eivät kuulu universiadien vakituiseen lajiohjelmaan. Tänä vuonna opiskelijoiden maailmanmestaruuksista kilpaillaan 27 lajissa.

Osallistumisoikeus opiskelijoiden MM-kisoihin on 17-28-vuotiailla korkeakouluopiskelijoilla.

Suomalaisurheilijoiden osallistumisesta opiskelijoiden MM-kisoihin vastaa Opiskelijoiden liikuntaliitto (OLL) yhdessä lajiliittojen kanssa.

MM-kilpailujen viimeinen kisapäivä on ensi sunnuntai eli 19. syyskuuta.

Suomen MM-joukkue:

Pauliina Frilander, kiväärilajit (Tampereen teknillinen yliopisto, Tampereen Urheiluakatemia), Karoliina Helle, pistoolilajit (Turun yliopisto), Anette Källi, pistoolilajit (Oulun ammattikorkeakoulu), Ville Nokipii, kiväärilajit (Maanpuolustuskorkeakoulu), Juha Soini, kiväärilajit (Tampereen teknillinen yliopisto, Tampereen UA), Juhana Toikko, kiväärilajit (Lahden ammattikorkeakoulu), Rami Viljamaa, pistoolilajit (Turun ammattikorkeakoulu).

Lisää tietoja MM-kilpailuista löydät täältä.