Ampumaurheiluliiton kehittämisohjelmaan 20 000 euroa ensi vuodelle
16.11.2010 klo 12:00

Suomen Olympiakomitean (OK) hallitus myönsi maanantaina valmennuksen kehittämismäärärahaa yhdelletoista hankkeelle yhteensä 110 000 euroa vuodelle 2011. Yksi hankkeista on Suomen Ampumaurheiluliiton huippuammunnan kehittämis- ja tutkimusohjelma 2009-2016, jolle myönnettiin ensi vuodeksi 20 000 euroa.

Olympiakomitean tuki suunnattiin tukiohjelman periaatteiden mukaisesti Lontooseen 2012 ja Sotšiin 2014 tähtääviin tai pidemmällä aikajänteellä olympiavalmennusta tehostaviin tutkimus- ja kehityshankkeisiin.

Hankkeiden tuloksellisessa läpiviennissä luotettiin edelleen pääosin Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen KIHU:n osaamiseen.

Olympiakomitean valtuuskunta hyväksyi komitean vuoden 2011 toimintasuunnitelman ja talousarvion. Toiminnan painopisteenä on edistää huippu-urheilun toimintatavan muutosta tulevana toimintavuonna.

Vuoden muita tärkeimpiä toimintoja ovat valmennusjärjestelmän tehostaminen etenkin Lontoo 2012 -kesäkisoja silmällä pitäen sekä nuorten huippu-urheiluohjelman kehittäminen vastaamaan entistä paremmin nuorten lahjakkaiden urheilijoiden tarpeita.

Talousarvio päätyy 8 883 000 euroon, mikä on olympialaisten välivuodeksi poikkeuksellisen paljon. Suuruus selittyy osin huippu-urheilun muutosprojektin kuluilla, joista valtaosa katetaan opetus- ja kulttuuriministeriön jakamilla veikkausvoittovaroilla.

Valtuuskunta hyväksyi kokouksessaan OK:n sääntöjen mukaisesti uusia jäseniä. Suomen Kiipeilyliitto, Suomen Krikettiliitto ja Opiskelijoiden Liikuntaliitto nostavat Suomen Olympiakomitean jäsenmäärän 59 jäseneen.

Tuetut hankkeet löydät täältä.