Olympiakomitea hankkii tukiurheilijoilleen uudenlaisen sairauskulu- ja tapaturmavakuutuksen
11.2.2011 klo 12:00

Suomen Olympiakomitea on viimeksi kuluneiden kahden vuoden ajan pyrkinyt löytämään tukiurheilijoilleen vakuutusratkaisun, jolla voidaan lisätä urheilijoiden terveiden harjoituspäivien määrää. Neuvottelut vakuutusyhtiöiden kanssa ovat viimein tuottaneet tulosta huippu-urheilun vaatimalla tasolla, ja nyt on löydetty uusi vakuutustuote, joka kattaa sekä vammojen että sairauksien hoidosta syntyvät kustannukset suoralaskutusperiaatteella.

Olympiakomitealla oli aikaisemmin urheilijoille ostettu sairauskuluvakuutus, mutta sen ylläpito sellaisenaan osoittautui mahdottomaksi.

Nyt syntynyt ratkaisu koskee yhtätoista ampumaurheilijaa, jotka on nimetty Ampumaurheiluliiton olympiaryhmiin.

Uudessa vakuutuksessa tärkeää on erityisesti se, että enää ei tarvitse käydä korvausten käsittelyssä rajankäyntiä vammojen ja sairauksien välillä.

Uusi urheilijoiden yhdistetty sairauskulu- ja tapaturmavakuutus on keskeinen osa urheilijoiden terveydenhuoltojärjestelmää, jossa vammojen ja sairauksien ennaltaehkäisy ovat keskeisiä tavoitteita, toteaa Olympiakomitean urheilulääketieteen asiantuntijana Tommi Vasankari.

Vakuutuksen piiriin tulevat Olympiakomitealta valmennustukea saavat lähes 300 urheilijaa. Kesälajien urheilijoiden vakuutus alkaa 1.3. ja talvilajien urheilijoiden 1.6.

Perustana Olympiakomitean terveydenhuolto-ohjelmassa ovat urheilijoiden nimetyt omalääkärit. Urheilijat käyvät muun muassa omalääkärien perusterveystarkastuksessa kerran vuodessa ja eri vammojen ja sairauksien hoitoon ohjaaminen tapahtuu pääsääntöisesti näiden omalääkärien lähetteellä.

Urheilijoiden uusi vakuutusturva ostetaan vakuutusyhtiö Pohjolasta.